Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
donderdag 21 juni

Economiewoensdag, 30 mei 2018

Een leider zijn? Tem je krokodillen en laat de uilen binnen
Seattle - ,,Als coach en facilitator werk ik vanuit de hypothese dat je door jezelf te ontwikkelen en je te richten op innerlijke groei een waanzinnige vooruitgang kunt boeken in betrokkenheid, enthousiasme, innovatiekracht en de ontwikkeling van menselijke relaties in een organisatie", zegt Faber. ,,Bij het bouwen aan zo’n cultuur focussen we op groepen werknemers, op leiderschapsteams en in één-op-één trajecten op de leiders van de organisatie."
Faber werkt vanuit Seattle (Washington) en geeft leiding aan Constancee en The Growth Leaders Network. Van de ondernemers- en organisatiecoach is net het boek Taming your crocodiles. Unlearn fear and become a true leader uitgekomen. Het voorwoord, en een aanbeveling, is geschreven door Toni Townes-Whitley, topvrouw bij Microsoft. Faber werkt voor Microsoft, maar ook voor grote technologiebedrijven in Silicon Valley, al mag hij daar de namen niet van noemen. ,,We werken over de hele wereld, en voor kleine bedrijfjes tot hele grote ondernemingen."
,,De kern van onze methode is te vatten in twee vragen: how are you growing? (hoe groei je) - in plaats van ‘how are you doing’ - en who’s talking, the owl or the crocodile? (wie is er aan het woord). In de Verenigde Staten vragen mensen als je ze tegenkomt direct hoe het gaat. De vraag van ‘hoe groei je’ wordt in onze methode net zo belangrijk als ‘hoe gaat het met je?’", zegt Faber. ,,Dan gaat het om het ontleden, het wegpellen van wie je níet bent; dat is het geheel van overlevingsgedragingen die we hebben aangeleerd. De krokodil staat daarvoor symbool - reptielen hebben dat instinct ook - om mensen ervan bewust te maken dat we vaak door overleving worden gedreven. Als we kiezen voor de drijfveer van ons verstand, een objectief doel, ons hart, waarden waar we aan hechten en authenticiteit, dan is dat de andere kant, daar staat de uil voor symbool."
Als mensen zichzelf elke dag afvragen wie er aan het woord is - de krokodil of de uil - zien ze dat ze worden gedreven door overlevingsdrang óf door hun echte zelf, stelt Faber. Als krokodillen vallen te benoemen: ego, een eilandjescultuur in een bedrijf, weerstand tegen verandering en dingen zeggen om de lieve vrede te bewaren. ,,Als je van de krokodillengedachten naar die van de uil gaat, dan werken mensen samen, zeggen ze - met respect - tegen elkaar wat ze ergens van vinden én zijn ze nieuwsgierig naar verandering. Een veelgebruikte krokodil is de zinsnede: ‘het is nu één keer zo’. Dan zit je krokodil vast in de schijnzekerheid van hoe het bij een bedrijf altijd is gegaan."
Meer hierover in het Friesch Dagblad van 30 mei.
Hylke Faber is gastspreker bij de Business Brunch van het Friesch Dagblad komende vrijdag in Marrum. Inschrijven kan vandaag nog via www.frieschdagblad.nl

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties