Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
vrijdag 22 juni

Cultuurmaandag, 23 april 2018

Friese ‘Schöpfung’ boeit, pakt en komt binnen
Momenteel denk je bij alles waarbij de Friese tekst een grote rol speelt direct aan LF2018. Maar eerlijk is eerlijk; Eppie Dam was tien jaar geleden al begonnen met het maken van een Friese vertaling van Joseph Haydns meesterwerk Die Schöpfung. Toen dirigent Gerben van der Veen hoorde dat Klaas Hoek bovendien bezig was met een bewerking voor harmonium en piano, was een match met Dams De Skepping en Van Veens kamerkoor Con Amore Musica binnen handbereik.
Het werk dat het scheppingsverhaal volgens het Bijbelboek Genesis vertelt is al jaren geliefd bij zowel zangers als dirigenten. Haydn was geïnspireerd nadat hij het oratorium Israel in Egypt van Georg Händel had gehoord dat veel indruk op hem maakte. Oorspronkelijk schreef hij het voor groot orkest, maar nu klonk het in Bolsward dus in een fraaie bewerking voor piano en - terug van weggeweest - het harmonium. Het had minder kleur dan het origineel, maar qua sfeer maakte deze kamerversie veel indruk. Intiemer was het, kun je zeggen.
De drie zangsolisten vertegenwoordigen de drie aartsengelen en vertellen en becommentariëren de eerste zes scheppingsdagen.
Sopraan Tetsje van der Kooi als Gabriël overtuigde met haar lichte, heldere stem. Daarnaast klonk de warme, donkere stem van Ben Brunt als Rafaël. Samen imponeerden zij in het fraaie 'liefdesduet’ van Adam en Eva in het derde deel. De tenor Maarten Romkes als Uriël was voor mij een openbaring. Een mooie, heldere tenorstem, goed articulerend en zingend in fraaie muzikale lijnen.
Voor het kamerkoor Con Amore Musica was er geen grote rol weggelegd, de leden zongen steeds als een soort van eerbetoon aan de voltooiing van de scheppingsdag. Lastig qua samenspel en stemhoogte, maar complimenten voor de uitvoering ervan. Ze hadden het nog wel meer mogen laten stralen; het bleef hier en daar wat ingetogen.
Het spel van Klaas Hoek, fraai registrerend, was prachtig. Tezamen met het lichte, heerlijke pianospel van Mariette Hornsveld een waar feest om naar te luisteren. Men zat heerlijk in een flow te zingen en te musiceren met Van der Veen als een rots in de branding.
Lichter
Tenslotte de tekst van Eppie Dam: wat een genot om al lezend en horend te ervaren dat de muziek hiermee lichter wordt van toon. Het resultaat was een bijna dansend ,,skeppingsferhaal yn de memmetaal”. Je moet de teksten ‘begrijpen’, hoorde ik laatst iemand zeggen. Met zinnen als ‘De ljurkesang begroetet bliid de moarn en leafde driuwt it koerend dowepear’ is dat geen probleem. Wederom is vakman Dam erin geslaagd om een tekst de vertalen die boeit, pakt en binnenkomt. En dat was ook met deze uitvoering het geval. Skepping, door kamerkoor Con Amore Musica met Friestalige solisten onder leiding van Gerben van der Veen in de Gasthuiskerk in Bolsward, 150 bezoekers

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties