Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
vrijdag 22 juni

Cultuurdonderdag, 19 april 2018

Friese waar in de etalage via LF2018.nl
Leeuwarden - Niet de website van LF2018 maar die van de Friese streekwinkel Priuw in Leeuwarden verschijnt als je LF2018.nl bezoekt. Gewiekst ondernemerschap van Hielkje van der Molen, die zo een extra graantje meepikt van het Culturele Hoofdstadjaar.
Goede kans dat je haar inmiddels wel herkent als je een cultuurminnende maar luie internetsurfer bent. Want typ het - voor de hand liggende - webadres LF2018.nl in om de Culturele Hoofdstad-programma te vinden, en het is een foto van Hielkje van der Molen die je op je beeldscherm krijgt. Het zijn alleen geen culturele activiteiten in Fryslân, maar lokale brouwsels uit de schappen van Priuw die ze daarop breed lachend op een dienblaadje presenteert.
2018.nl en friesland.nl zijn de websites die je wél moet hebben voor het Culturele Hoofdstad-programma. ,,Toen de organisatie begin vorig jaar met de afkorting LF2018 kwam, was ik zelf net aan het nadenken over mijn domeinnamen”, verklaart de streekproductenverkoopster uit de Nieuwe Oosterstraat. ,,Uit nieuwsgierigheid heb ik toen ook even gekeken wie LF2018.nl had geregistreerd.”
Niemand, zag ze. ,,Dat verbaasde me. Marketing-technisch gezien zou je denken dat zo’n groot cultureel evenement zoiets wel direct vastlegt. Des te meer omdat er bij zulke dingen vaak van die domeinnaam-opkopers actief zijn, die er daarna veel geld voor vragen. Maar toen LF2018.nl een paar weken later nog steeds beschikbaar was dacht ik: nou, pik in."
Een zet die de onderneemster geen windeieren legt. ,,De website van Priuw krijgt dit jaar heel wat meer hits. Alleen al in het openingsweekeinde van het Culturele Hoofdstadjaar werden via LF2018.nl zo’n duizend extra bezoekers naar de site geleid”, vertelt ze. ,, Nog steeds trekt die dagelijks zo’n veertig bezoekers extra, aanzienlijk meer dan gemiddeld voor een kleine speciaalzaak.”
Duitse mails
Vorig jaar sleepte Van der Molen met Priuw de titel leukste winkel van Nederland in de wacht. Dankzij lf2018.nl etaleert ze haar streekproducten nu ook ver over de landsgrens. ,,De websitebezoekers komen onder meer ook uit België, Duitsland en Amerika. Ik krijg ook geregeld mails, vooral van Duitsers. Die willen dan bijvoorbeeld weten hoe laat het Fries Museum open gaat, wanneer de Escher-expositie daar start, of welke route de reuzen van Royal de Luxe in augustus door de stad nemen.”
Ze beantwoordt ze ‘al-le-maal’. ,,Keurig met de informatie waar ze om vroegen. Ik word er helemaal vrolijk van om dat te doen. Als ik eens een rotdag heb ga ik er soms zelfs speciaal voor zitten, en dan fleur ik er weer helemaal van op." Haar schrijfsels ondertekent ze wel met Priuw. ,,En een opmerking dat mensen natuurlijk ook in de winkel welkom zijn als ze dan toch naar Leeuwarden komen. LF2018 en Priuw delen toch eenzelfde doelgroep: toeristen zijn ten slotte ook het grootste deel van mijn handel en wandel.”
Drukker
Ook in de winkel zelf is het dit jaar drukker, verneemt ze. ,, Lastig om er de vinger op te leggen waardoor dat precies komt natuurlijk, maar zeker wel mede door Culturele Hoofdstad en de website denk ik.”
Ze pikt zo mooi een graantje mee van het Culturele Hoofdstadjaar, weet ze. Maar LF2018 had het met haar ook minder kunnen treffen, meent ze ook. ,,Ik heb ook een Facebookpagina met de extensie LF2018 aangemaakt. Daarop deel ik niks over Priuw maar zo nu en dan wel een berichtje over wat LF2018 zoal biedt. Natuurlijk heb ik LF2018.nl vanuit ondernemerszin gekocht, maar ik draag LF2018 ook echt een warm hart toe.”
Als de Culturele Hoofdstad-organisatie LF2018.nl toch graag zelf had willen gebruiken, had dat wat haar betreft ook gekund. ,,Ze hebben me er wel eens over benaderd en ik heb de domeinnaam toen voor een prikkie aangeboden, maar daar zijn ze uiteindelijk niet meer op ingegaan.”
,,Een gesprek daarover is er inderdaad geweest", weet ook LF2018-woordvoerder Radboud Droog. ,,Ze vroeg vijfduizend euro, maar we hebben besloten dat we dat geld toch liever aan iets anders wilden besteden. 2018.nl vonden we daarbij ook gewoon een mooier website-adres.”
Van der Molen vindt het ook prima zo. ,,De domeinnaam blijft wel te koop, ik blijf ten slotte een ondernemer. Maar ook als niemand zich aandient, betaalt mijn investering erin zich dit jaar wel uit: alleen al in het plezier dat ik elke dag aan de website beleef.”

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties