Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
donderdag 21 juni

Economiewoensdag, 4 maart 2015

Wellness kan toerist teruglokken
Terschelling - Het toerisme is de belangrijkste economische sector op de eilanden. 27 procent van de bedrijven op de Waddeneilanden richt zich op het toerisme. Dat is bijna drie keer zoveel als het landelijk gemiddelde (10 procent).
Het aantal bezoekers steeg de laatste jaren met 0,7 procent, blijkt uit tellingen van de veerdiensten. De groei komt vooral ten gunste van Vlieland en Terschelling. Op het laatste eiland lijkt de veerbotenoorlog met stuntprijzen voor een overtocht het aantal bezoekers te hebben opgestuwd. Texel en Schiermonnikoog zagen het aantal toeristen juist afnemen.
Het aantal overnachtingen daalde van 5,5 in 1998 naar gemiddeld vier in 2014. Een precieze oorzaak is niet te noemen. Wel valt het ABN Amro op dat traditionele verblijfsrecreatie zoals kampeerboerderijen, huisjesterreinen en campings minder populair worden. Hotels en pensions blijven redelijk constant. Gemiddeld wordt er per gast 1538 euro gespendeerd op de wadden. De bank heeft berekend dat er in 2013 in totaal 1,92 miljard is uitgegeven aan toeristische besteding.
Grootste bedreiging voor de toeristische sector is dat buitenlandse gasten het steeds meer laten afweten. Met name de Duitsers lijken uitgekeken op de eilanden. Dit in tegenstelling tot de algemene trend in Nederland, waar het aantal Duitse gasten juist toeneemt.
ABN Amro denkt dat de eilanden zich moeten toespitsen op specialistisch aanbod. De markt is ,,volwassen geworden", concludeert de bank. Dat betekent dat er niet meer verwacht kan worden dat er heel veel nieuwe toeristen naar het eiland zullen komen, al is er qua capaciteit wel de ruimte voor. ,,Uitbreiding kan eigenlijk alleen worden gezocht door zich te richten op een specifieke doelgroep. Zonder de grootschaligheid van massatoerisme, maar juist aansluitend bij de trend van personalisatie."
Duitsers zouden gelokt kunnen worden met wellness ,,waar deze groep van oudsher sterk op is gericht". De vernieuwing is belangrijk: ook bedrijven die niet direct passen onder het kopje toerisme, zoals de lokale middenstand, zijn wel afhankelijk van de toestroom van vakantiegangers.
Energie
De ABN Amro denkt verder dat er economische kansen liggen op de eilanden voor bouwbedrijven en installateurs. De Waddeneilanden willen in 2020 immers zelfvoorzienend zijn. ,,Het grootste deel van de baten zal door deze bedrijven buiten de eilanden worden verdiend, maar er liggen hierbij wel kansen. De zonnepanelen moeten tenslotte ook worden gemonteerd", aldus Mathijs Deguelle van het Economisch Bureau Nederland, dat het onderzoek heeft opgesteld.

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties