Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
dinsdag 19 juni

Regiozaterdag, 16 juli 2011

Twéé haltes voor lijn 20 in Drachten! Wat nu?
Arjen Bakker
Drachten - ,,Meester, ik snap niet waarom we nu zo nodig met het openbaar vervoer moeten. Het is zooo onveilig! Er zit geen riem in!”
Dat begint lekker voor meester Ardan van de Graaf van obs De Skâns in Frieschepalen. Heb je acht weken lang elke woensdag een uur het project OV4U gegeven, krijg je bij de afsluitende praktijkles meteen commentaar.
Van de Graaf is gisterochtend met zijn dertien kinderen uit groep 7 en 8, directeur Ina van der Vlugt en verkeersouder Lex IJzerman op pad van Frieschepalen naar Leeuwarden, om daar verkeersgedeputeerde Johannes Kramer te ontmoeten.
Al weken van tevoren hebben de kinderen uitgedokterd hoe dat moet: even voor negenen instappen in het dorp, in Drachten over op lijn 20 en in Hurdegaryp verder met de trein - al is dat laatste louter om dat ook eens mee te maken.

Ov-chipkaart

De leerlingen hebben ook al aan de hand van CO2-tabellen het verschil in CO2-uitstoot tussen auto’s en bussen uitgerekend en de werking van de ov-chipkaart bestudeerd. En hun eigen ‘ideale busdienst’ bedacht. De resultaten hangen in collages aan de schoolwand: zo is er De Skânsexpres die een jacuzzi en spelcomputers en gratis eten en drinken aan boord heeft. ‘Hij kost vijf euro maar dan heb je ook wel wat’, staat erbij.
Tja, als je zo’n droombeeld hebt van het ov, valt de werkelijkheid wel wat tegen. Dat begint al bij school: het eerste stukje naar Drachten moet bij nader inzien toch met de auto, want de zomerdienstregeling is ingegaan en die gooit de aansluitingen in de soep. En op het busstation blijken er twéé haltes voor lijn 20 te bestaan: één richting Heerenveen en één richting Leeuwarden. Moeilijk hoor! Gelukkig staat de bestemming ook voor op de bus.
Eenmaal onderweg blijven de vragen komen. ,,Waarom zit er een spiegel bij de achterdeur?” (Opdat de chauffeur goed kan zien of iedereen is uitgestapt). ,,Moeten we straks weer de ov-chipkaart langs dat kastje halen?” (Ja, anders ben je je ‘borg’ van vier euro kwijt).
De trein blijkt een nog veel groter avontuur. Van de dertien leerlingen hebben tien er nog nooit mee gereisd. Zelfs voor juf Ina was het ,,minstens dertig jaar geleden”.
Meester Ardan weet wel waarom: het zit in Frieschepalen helemaal niet in de cultuur om met het ov te reizen. ,,Zelfs om een brood te kopen moet je het dorp uit. Met een bus die één keer per uur komt is dat geen doen. En dus pakt bijna iedereen de auto.”

Mobiliteit

Die onbekendheid met het ov was ook precies de reden waarom IJzerman de groep aanmeldde voor OV4U, een lespakket van de provincie, gemaakt door adviesbureau Mobicon. ,,We doen heel veel aan verkeer, maar ov is ook een belangrijk onderdeel van mobiliteit.”
Op het provinciehuis wacht Kramer de groep bij de deur op. Omdat de kinderen van De Skâns de laatste zijn van 88 klassen die het project volgden, mogen zij hem het hemd van het lijf vragen. Onder meer dat van die riem: ,,Waarom heeft de bus naar gym wel gordels en de lijnbus niet?”
,,In hiel goeie fraach”, vindt de gedeputeerde. Maar voor het antwoord moet hij steun zoeken bij zijn ambtenaar Marije Meijer.
Die weet het gelukkig. ,,Dat heeft te maken met hoe hard de bus mag. Jullie gymbus mag waarschijnlijk op de snelweg honderd kilometer per uur, dus dan moeten er gordels in. De ov-bus mag maximaal tachtig, en dan hoeft het niet.”

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties