Lees hier ons Privacy Statement en Cookie Statement
dinsdag 19 juni

Cultuurwoensdag, 12 maart 2003

Roekeloos leven en te jong sterven
LIDWIEN FELD
Een roekeloos leven en te jong sterven; ingrediënten om er postuum beroemd mee te worden. Esmee van Eeghen, op wie deze kwalificaties van toepassing zijn, verdiende er een libretto van Jan Blokker mee, een toneelstuk, een boek en vele andere publicaties. Als je in Leeuwarden woont, moet je deze bijzondere geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog kennen.
Het mondaine meisje uit Amsterdam dat in het kielzog van haar vriend het IJsselmeer overstak, met als eindbestemming Leeuwarden en met als doel mee te werken in het verzet. De tragische geschiedenis van een jonge vrouw die het leven zag als een uitdaging, die genoot van de spanning en graag de hoofden op hol bracht van de strenge mannen van het verzetsbolwerk in Leeuwarden.
Na afloop van het toneelstuk Der Dames Verzet , het toneelstuk dat handelt over het leven van Esmee, weten we het eigenlijk nog steeds niet. Waarom verliep deze geschiedenis zoals die verlopen is? Wie was er goed, wie was er fout? Wat is eigenlijk goed en wat is eigenlijk fout? Luisterend naar het verhaal over Esmee, verteld door haarzelf, de vrouw van Krijn van der Helm en Antonette Jaakke, verschuiven voortdurend de sym- en antipathieën.
Drie vrouwen zitten in een geblindeerde ruimte met elkaar opgesloten. Het is stil: de vrouwen kennen elkaar. Slechts de oogbewegingen doen vermoeden dat er iets broeit in de ruimte. Gaandeweg ontvouwt zich een conversatie die zich kabbelend voortbeweegt over thema’s die zich daar feitelijk niet voor lenen. Met hoeveel kogels ben jij doorzeefd? En hoe ben jij doodgegaan? De drie vrouwen zijn alledrie gestorven en kijken terug op hun gezamenlijke periode.
Maar waar er begrippen als trouw, solidariteit en heldenmoed ter sprake zouden moeten komen als het over het verzet gaat, blijkt deze tijd te staan voor hartstocht, jaloezie en verraad. Het is een ontluisterend, maar vooral heel menselijk verhaal dat de drie vrouwen ieder vanuit hun eigen perspectief vertellen. Bij niet een van de vrouwen blijken hoge idealen ten grondslag te liggen aan hun verzetsdaden; eigenlijk wilden ze gewoon alleen maar gelukkig zijn. Zelfs bij Esmee, die toch de uitstraling had van het grootse en meeslepende leven, lijkt de liefde haar grootste belang te zijn geweest.
Er gebeurt niet veel in de mise en scène in Der dames Verzet. Er wordt af en toe van plaats gewisseld, maar feitelijk wordt alle aandacht gegeven aan het verhaal. De aanvankelijk luchtige toon bij de vrouwen verandert bij Esmee en Antonette: de emoties lopen hoog op bij de reconstruering van het verraad. Vrouw van der Helm blijft daarbij een toonbeeld van nuchterheid. Haar relativerende betoog over het belang van postzegels verzamelen is van een geweldige gortdroge humor. Een boeiende kijk op een bijzonder stuk Friese vrijheidstrijd en het droeve einde van het meisje uit Amsterdam.
Voorstelling: Der dames Verzet door tg. Com.Plot.
Plaats: De Bres, Leeuwarden
Belangstelling: uitverkocht
Bijzonderheden: de voorstelling is nog te zien tot 21 maart

Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties