De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
vrijdag 20 april

Cultuurmaandag, 26 mei 2003

‘Kening Lear’: een wereldstuk
WIGGELE WOUDA
Als Tryater een stuk speelt uit de wereldliteratuur, krijgt het gezelschap doorgaans iets van een etalagegevoel tijdens de kerstdagen: kijk ons toch eens schitterend spelen! En het drama verliest het dan meestal van de voorstelling.
Met de aankondiging van Kening Lear van William Shakespeare aan het begin van dit theaterseizoen werd dat gevoel al vroegtijdig opgeroepen met hier en daar een kartonnen Rients Gratama als (marketing) koning Lear. Daarmee werden de verwachtingen (‘het Kening Lear spektakel’) dan ook hoog gespannen en hield ik mijn adem angstvallig in.
Maar die verwachtingen worden volledig ingewilligd. Wat een fantastische Kening Lear! Zelden zo’n authentieke Shakespeare gezien! Regisseur Jos Thie, die met dit spektakel afscheid neemt van Tryater, is erin geslaagd om een (on)Friese voorstelling (met Nederlandstalige boventiteling) neer te zetten die er toe doet. Met acteurs die er toe doen en figuranten in prachtige kostuums die weten waarom het hier gaat!
Absolute ster is Rients Gratama als de oude koning die zijn land wil verdelen onder zijn drie dochters (Hartbrecht, Gonda en Regina). Hij excelleert als een volwaardige acteur die tussen emoties balanceert alsof hij nog nooit iets anders heeft gedaan. En dat is voor een cabaretier die normaal reactief speelt met zijn publiek een absolute topprestatie. Helemaal als je je realiseert dat Kening Lear één van Shakespeares moeilijkst te (be)spelen drama’s is. Zijn transformatie van imposante koning naar een geesteszieke, nietige man die uiteindelijk als koning en vader alles verliest wat hij lief had, is even natuurlijk als het decorum - met levende have - waarin het zich allemaal afspeelt.

Mythische schaduw

Niet alleen heeft Jos Thie uit Rients Gratama het beste gehaald, ook een Freerk Smink is als Graaf van Riustringen en een Joop Wittermans als nar spelen in de bijna mythische schaduw die rondom dit stuk hangt, onvoorwaardelijk overtuigend. De prachtige karakterrol van Smink en het typetje van Wittermans laten je genieten, lachen en je zo nu en dan naar de strot grijpen.
Deze symbolische voorstelling over verraad, verlies, liefde en haat speelt zich af in een overweldigend decor in het Fries Paarden Centrum. Je ademt de wrede middeleeuwse sfeer en je voelt de bovennatuurlijke elementen aarde, lucht, water en vuur. Als toeschouwer verlies je je daardoor heel eenvoudig in het spel. Zoals het hoort trouwens.
Het imposante wiel tegen de achterwand als symbool van de tijd die met vuur aangestoken het verleden vernietigt en vrij baan maakt voor de vooruitgang, is oogverblindend mooi. Net zoals het uiteen vallende paard en wagen als ondergangssymbool. Het zijn beelden om nooit weer te vergeten.
Het is allemaal net zo mooi als de imposante Friese paarden die deel uit maken van deze bijna filmische enscenering. Tegen zoveel levende schoonheid valt trouwens echt niet tegenop te spelen of te regisseren. Zelfs niet door Tamara Schoppert die als jongste dochter (Hartbrecht) van de koning zijn lot in feite bepaalt door haar eigenzinnigheid. Haar stiltemomenten samen met een van de Friese paarden in dit kolossale decor vormen plaatjes uit een geschiedenisboek.
Hoewel het hier en daar nog veel te statisch is, de vertaling zo nu en dan te speels zonder reden en het slot niet de emotie krijgt die het wel verdient, is deze Kening Lear een absolute must. Samen met de atonale, geheimzinnige onheilspellende muziek word je met deze Kening Lear in vervoering gebracht én aan het denken gezet.
En of het nu komt door het fenomeen theaterspektakel, de entourage van een schitterend decor of het karakterstuk zelf: Tryater overstijgt met Kening Lear zichzelf en zet zich eindelijk neer waar ze thuishoort met een voorstelling die qua spel, vorm en inhoud rond zoemt in de provincie en daarbuiten. Laat Jos Thie alstublieft als gastregisseur maar heel snel een levenslang theaterspektakelcontract tekenen bij Tryater!
Voorstelling: ‘Kening Lear’ door Tryater
Regie: Jos Thie
Plaats: het Fries Paarden Centrum te Drachten
Belangstelling: uitverkocht
Bijzonderheden: deze voorstelling is nog te zien tot en met 22 juni

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties