De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 19 april

Cultuurmaandag, 2 december 2002

Interessant ‘debuut’ van jonge musici
JACK FRÖLICH
Met fraai klinkende akkoorden zetten Martijn en Stefan Blaak de Haydn variaties van Johannes Brahms in. Twee broers die beiden muzikant zijn en hetzelfde instrument bespelen. Sinds 1994 spelen ze al samen en hebben zich gespecialiseerd op het vierhandige pianorepertoire.
Eerst concentreerden zij zich op het quatre-mains spel, later kwam daar het repertoire voor twee piano’s bij. De Haydn variaties heeft in de loop der tijd een vaste plaats in hun programma gekregen. Dit werk uit de Romantiek klonk wondermooi door het lichtvoetige en exacte pianospel op de twee vleugels.
Hierna namen de broers samen plaats achter één vleugel voor de vertolking van de Six épigraphes voor quatre mains , zes stukken die Claude Debussy in 1914 schreef naar aanleiding van gedichten van Pierre Louÿs. De titels van de verschillende delen geven meteen de sfeer aan waarin het deel geschreven is, zoals Pour un tombeau sans nom, waarbij vooral de lage tonen van de piano gebruikt worden. In dit deel is het impressionistisch karakter van Debussy’s muziek duidelijk te horen. Beide pianisten voerden deze Six épigraphes voortreffelijk uit, secuur, licht en daarboven wisten zij ook de warme klank van vleugel goed te benutten.
Variaties op een thema van Paganini van Withold Lutoslawsky is een werk waarbij de twee talentvolle pianisten hun virtuositeit konden uitleven. De snelle loopjes, toonladders en drieklanken parelden met een grote mate van perfectie uit beide vleugels, maar toch bleef het geheel wat vlak, grote verschillen in dynamiek waren vaak afwezig. Soms bleef het wat te beheerst en dat was eigenlijk kenmerkend voor het hele concert.
Na de pauze gingen de broers verder met de Sonate voor twee piano’s van Igor Stravinsky, een sonate waarin veel barokelementen zitten die door Stravinsky prachtig zijn verwerkt in deze twintigste eeuwse compositie. De polyfonie en het strenge contrapunt van de Nederlandse scholen zijn voor de componist een inspirerende bron geweest. In deze muziek voelden Martijn en Stefan Blaak zich duidelijk thuis, maar meer vuurwerk zat er in de Sonate voor twee piano’s en twee slagwerkers van Béla Bartók waarin Claire Edwardes en Niels Meliefste achter het slagwerk plaatsnamen. Het samenspel was evenals bij de andere werken van grote perfectie en ontstond er een mooie wisselwerking tussen slagwerk en de beide piano’s, maar ook hier had het pianospel wat krachtiger mogen zijn. Echt vuurwerk kwam pas bij de Mambo, een dans uit de West Side Story van Bernstein gearrangeerd voor twee piano’s en slagwerk, die pittig en vol vuur door de slagwerkers en pianisten werd uitgevoerd. Een prachtig slot van een interessant optreden van tallentvolle musici.
Pianoconcert: Het Debuut met Martijn & Stefan Blaak
Plaats: Harmonie Leeuwarden
Belangstelling: 240 bezoekers

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties