De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
vrijdag 20 april

Geloof & Kerkmaandag, 2 december 2002

VU-hoogleraar Theo Schuyt:
‘Aalmoescultuur’ zit kerken in de weg
Leeuwarden - Kerken hebben het geldwerven verleerd. Dat zegt hoogleraar filantropie Theo Schuyt van de Vrije Universiteit in het nieuwste nummer van Missie Interactie , dat volgende week verschijnt.
De groep gevers die bij een kerk hoort, wordt steeds kleiner. Toch zijn dit geen redenen voor pessimisme, zegt Schuyt. Integendeel, de kerk heeft een goede reputatie en er is meer dan ooit behoefte aan zingeving. Maar de kerk heeft vooral een aalmoescultuur en heeft te lang vertrouwd op de vanzelfsprekendheid waarmee gelovigen geven.
In vermogend Nederland mist de kerk daardoor de boot, zegt Schuyt, terwijl professionele fondsenwervers daar wél het grote geld weten binnen te slepen. Nood en ellende trekken slechts aalmoezen aan. Kerken kunnen wel geld loskrijgen van rijke mensen, maar dan moet er met goede argumenten met hen gepraat worden. Tijdens dat ‘overredingsproces’ en eenmaal over de streep, willen rijke mensen als een belangrijk persoon worden behandeld, stelt Schuyt. Pastoor of dominee zouden daarom niet de goede gesprekspartners zijn.
Schuyt ziet nieuwe kansen voor kerkelijke fondsenwerving. Een van de belangrijkste voorspellers van geefgedrag is het gemeenschapsgevoel. Bij de kerk als geloofsgemeenschap ligt daarom volgens hem een enorme potentie.
De traditie moet ingezet om aan de actuele behoefte aan zingeving te voldoen. Maak er een product van, adviseert Schuyt. Segmenteer de markt en lever per doelgroep maatwerk. Als de moderne mens zich weer aangetrokken voelt tot de kerk en de kerk een professionele strategie voor fondsenwerving ontwikkelt, ziet de toekomst er volgens hem rooskleurig uit.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

Geloof & Kerk
Familieberichten
Advertenties