De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zaterdag 21 april

Hoofdartikelvrijdag, 5 januari 2018

Naastenliefde is geen loterij
Bent u misschien ook zo’n ‘verliezer’ die in Eastermar niet heeft meegedaan aan de loterij die daar 53,9 miljoen uitkeerde? Wie dat gevoel heeft, herkent zich precies in het motief waarom veel mensen wel meedoen aan de Postcodeloterij. Uit wetenschappelijk onderzoek naar het succes van deze loterij, blijkt dat ‘angst voor spijt’ dat je geen lot hebt gekocht een belangrijke reden is om mee te doen. De onaangename gedachte dat je buurman winnaar is en jij niet, legt psychische druk op mensen mee te doen. Bij andere loterijen, zoals de eeuwenoude staatsloterij, kom je er niet achter of de buurman een winnend lot heeft gekocht. De Postcodeloterij doet dat wel. Zij appelleert aan de essentie van het tiende gebod: Gij zult niet begeren uws naasten huis, noch zijn vrouw, noch zijn ezel. Maar veel mensen begeren graag en doen massaal mee.
Daarnaast is er hier een soort morele legitimering om mee te doen: het gaat tenslotte toch om een goed doel? De Postcodeloterij besteedt de helft van haar inkomsten, ruim 340 miljoen, aan een kleine honderd organisaties. Dat percentage is het minimum dat de overheid oplegt. De rest gaat naar organisatiekosten, prijzengeld, de aandeelhouders en investeringen in andere bedrijven. Het moederbedrijf exploiteert ook nog andere loterijen in binnen- en buitenland. De oprichters - voorheen zelf grootaandeelhouder - behoren tot de rijkste Nederlanders.
De afweging waar het loterijgeld naar toe gaat is politiek geladen. Veel geld gaat naar dier- en milieuactivisten zoals Milieudefensie, Greenpeace, Sea Shepherd en Wakker Dier, naast andere doelen als Vluchtelingenwerk en Unicef. De organisatie is verknoopt met een groot netwerk aan bekende Nederlanders, inclusief leden van het Koninklijk Huis. De Postcodeloterij maakt gebruik van gewiekste vormen van marketing. Het opzeggen van deelname wordt lastig gemaakt. De loterij scheert daarbij langs de rand van wat mag om deelnemers te ontmoedigen de maandelijkse deelname te stoppen. Bij een poging wordt gesuggereerd dat je goede doelen te kort doet als je niet langer meespeelt, zo stelde ook de Consumentenbond onlangs vast. Dat is onaanvaardbaar en onethisch.
Wie geld aan een goed doel wil geven doet er veel beter aan om dat niet langs de commerciële wegen van bijvoorbeeld de Postcodeloterij te doen, maar direct te geven aan goede doelen die het hard nodig hebben en die je bovendien zelf kunt uitzoeken op basis van eigen prioriteiten. Bij goede doelen geldt het Bijbels principe: laat uw rechter hand niet weten wat u linker doet. Naastenliefde is geen loterij en een loterij is geen naastenliefde. Uit naastenliefde kan het geld - dat kennelijk over is - beter direct besteed worden aan doelen die mensen zelf helpen. Dat hoeven de buren niet te weten. HB

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties