De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

vrijdag 20 oktober

Hoofdartikeldinsdag, 29 augustus 2017

Journalist kan geen twee heren dienen
Er is een lange traditie van documentaires waarbij politici in een verkiezingscampagne op de huid gevolgd worden. En vrijwel altijd is het interessant om te zien hoe zoín politieke machine van binnenuit werkt. Welke conflicten spelen er, welke keuzes zijn er gemaakt, hoe is de politicus ťcht op momenten dat hij/zij niet in de spotlights, waar over alles is nagedacht, staat.
Geen wonder dat BNNVARA graag een achter-de-schermendocumentaire wilde over Jesse Klaver, de jonge partijleider van GroenLinks die met een gelikte, Amerikaans aandoende campagne zijn partij weer uit het slop trok.
Het probleem: de ervaren en gelouwerde documentairemaker Joey Boink was tegelijkertijd ook door GroenLinks ingehuurd als 'beeldvoerderí. Kan een een journalist twee heren dienen, berichten over een persoon of organisatie en tegelijk hier ook financieel afhankelijk van raken?
Nee, uiteraard niet. Stel dat een omroep een documentaire uitzendt over hoe oliemaatschappij Shell met het klimaatvraagstuk omgaat die gemaakt is door een filmmaker die tegelijkertijd ook een pr-klus voor Shell deed. Dat zou even ongeloofwaardig zijn. En wat zou GroenLinks daar van gevonden hebben?
Het geval-Jesse laat wel zien hoe dicht pr en journalistiek soms tegen elkaar aan schuren. Organisaties en bedrijven willen graag hun verhaal onverkort toen, terwijl het de taak van de journalistiek is om dit juist kritisch te benaderen. Wat is dan de beste manier om te zorgen dat jouw verhaal toch zo positief mogelijk in de media komt? Juist, het inhuren van een (oud-) journalist. Maar het heen en weer stappen tussen de journalistieke wereld en die van de pr/communicatie is zelden goed voor de geloofwaardigheid van de professional.
De kritiek had BNNVARA ook wel verwacht. De samenwerking tussen omroep en Boink ging gepaard met allerlei eisen, voorwaarden en controles om er voor te zorgen dat Jesse echt een documentaire zou zijn en geen pr-vehikel. Wie zo een journalistieke productie begeleidt, is zich er dus goed bewust van dat belangenverstrengeling, of in elk geval de schijn ervan, op de loer ligt.
Kortom: de kritiek die op Jesse kwam, moet voorzien zijn geweest. Wie dan toch de film laat maken en na alle controles besluit dat die goed genoeg is om uit te zenden, moet dan ook achter zijn beslissing blijven staan. Nu toont BNNVARA slappe knieŽn te hebben door een in volle overtuiging genomen beslissing na externe kritiek zomaar te verwerpen, bang voor een deukje in het imago.
Dat de omroep nu alle vertoningen van de film, ook in bioscopen of op Youtube, wil verbieden is helemaal een overreactie. De kijker weet inmiddels wel hoe de film tot stand gekomen is en kan op basis daarvan best zelf een oordeel vellen.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties