De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

dinsdag 24 oktober

Hoofdartikelwoensdag, 9 augustus 2017

Consument speelt ook een rol bij eierencrisis
De crisis met de door fipronil besmette eieren heeft vooral boeren getroffen die in goed vertrouwen een bedrijf in de hand hadden genomen dat een soort wondermiddel in de aanbieding had en dat beloofde bloedluizen goed te kunnen bestrijden. En het bedrijf leverde inderdaad goed werk, misschien was de remedie wel té goed om waar te kunnen zijn.
De ontdekte besmetting met een gifstof die niet in eieren aanwezig hoort te zijn, heeft geleid tot heel wat overwegingen. Zo zijn er in de media verhalen verschenen over het betrekkelijk ‘lichte’ karakter van het bestrijdingsmiddel. Toxicologen hebben bijvoorbeeld gezegd dat consumenten zeer veel (miljoenen zelfs) eieren moeten eten wil het middel echte schade berokkenen aan de gezondheid van mensen. Zo werd de schadelijkheid vergeleken met een druppel rode wijn. Een andere wetenschapper zette op twitter: hoeveel rokers zouden uit voorzorg deze week geen eieren eten? Het blijft natuurlijk de vraag wat je als consument met deze opmerkingen moet.
En er zijn ook suggesties gewekt dat het spul al jaren in eieren zit zonder dat daar ooit iets van is gemerkt. Ook zijn er vraagtekens gesteld bij de werkwijze van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Die zou onnodig paniek hebben gezaaid of - het tegenoverstelde - de burger niet voldoende hebben beschermd.
Toch is het onmiskenbaar zo dat het luizenbestrijdingsmiddel niet thuis hoort in eieren. We hebben deze regel en als er toch sporen van deze gifstof in eieren wordt aangetroffen dan is de wet overtreden en dienen er maatregelen te worden genomen. Zeer tot nadeel van boeren die een zo goed en veilig mogelijk product willen leveren. Het is maar zeer de vraag of hun schade, die bij sommigen in de miljoenen loopt, ooit kan worden vergoed. Het leed bij sommige (familie)bedrijven is groot. Daarbij komt nog de vertrouwensschade in landen die Nederlandse eieren afnemen.
Het gepraat over het consumentenbelang heeft een hypocriete zijde. Wat vooral ten grondslag ligt aan de eierencrisis is onze neiging als consument voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Deze houding dwingt voedselproducenten tot productiewijzen die zo efficiënt mogelijk moeten zijn. Hoe goed ze ook hun best doen om verantwoord en duurzaam te werken, bijvoorbeeld door het leveren van vrijeuitloopeieren. De toevlucht zoeken in oplossingen die ‘te goed om waar te kunnen zijn’ ligt ondanks hun goede wil uit bedrijfseconomische overwegingen voor de hand. Ze zijn in dit geval bedrogen uitgekomen door het inroepen van een bedrijf dat heeft gelogen over middelen die worden ingezet om stallen schoon te krijgen. Maar hierachter ligt de grote vraag: hoe is onze levenswijze als consument en wat zijn we bereid te betalen voor eerlijke, duurzame producten?

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties