De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.


dinsdag 17 oktober

Hoofdartikelzaterdag, 22 juli 2017

Terecht zwaardere boete verkeersdelict
Daders van ernstige verkeersdelicten kunnen in de toekomst zwaarder worden bestraft, zo werd deze week bekendgemaakt door minister Stef Blok van Veiligheid en Justitie. Het gaat om rijden onder invloed, doorrijden na een ongeluk, rijden zonder rijbewijs, maar ook gevaarlijk rijgedrag zonder ernstige gevolgen. De minister werkt aan een wet die de hardere aanpak mogelijk maakt. Omdat Blok demissionair minister is, zullen de strengere regels pas worden ingevoerd als er een nieuw kabinet is.
Het voorstel regelt ook dat de politie meer opsporingsbevoegdheden krijgt als bestuurders zijn doorgereden na een ernstig ongeval. De politie kan nu bijvoorbeeld nog geen camerabeelden vorderen, terwijl dat het onderzoek mogelijk wel zou helpen.
Eveneens wordt het straks mogelijk mensen te bestraffen die gevaarlijk rijgedrag vertonen (bijvoorbeeld veel te hard rijden binnen de bebouwde kom) op basis van getuigenverklaringen, dus zonder dat ze op heterdaad zijn betrapt. Ook kunnen straks meer situaties worden bestraft waarin roekeloos wordt gereden.
Roekeloosheid in het verkeer kan nu al wel zwaar worden bestraft, maar het probleem is dat in de huidige wet niet eenduidig staat omschreven wat ‘roekeloos’ precies inhoudt. Dat heeft weer gevolgen voor de bewijslast, waardoor rechters nogal eens beslissen niet tot de maximale strafverzwaring over te gaan. Een veroordeling voor roekeloos rijden wordt slechts 1 op de 20 keer opgelegd, mede als gevolg van arresten van de Hoge Raad.
Wat een gewone burger ‘roekeloos’ zou noemen, is daarom voor een rechter niet vanzelfsprekend: een beschonken automobilist met geschorst rijbewijs in proeftijd van een eerdere veroordeling rijdt veel te hard in de bebouwde kom, prutst met zijn radio, rijdt door rood en schept vervolgens een vrouw, die overlijdt. De rechter legde hem drie jaar cel op wegens ‘zeer onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag’. Roekeloos rijgedrag had een veel langere celstraf kunnen opleveren.
Nabestaanden van verkeers-doden en slachtoffers van verkeersongevallen die de gevolgen daarvan fysiek of geestelijk levenslang met zich meedragen, verbazen zich regelmatig over de relatief lage straffen die daders van ernstige verkeersdelicten in Nederland opgelegd krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat twee derde van de slachtoffers vindt dat de opgelegde straf te laag is. Gevoelsmatig maakt het voor slachtoffers veel uit of een verdachte een taakstraf krijgt opgelegd of dat hij de gevangenis in moet. Het Fonds Slachtofferhulp zegt ook dat de huidige maatstaf niet valt uit te leggen aan nabestaanden.
Verzwaring van de straf bij ernstige verkeersdelicten is een goede zaak. Niet alleen om gevaarlijk rijgedrag passend te bestraffen maar ook om tegemoet te komen aan het rechtvaardigheidsgevoel van nabestaanden en slachtoffers.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties