De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

zondag 22 oktober

Hoofdartikelwoensdag, 15 februari 2017

Veranderingen bij verkiezingsstrijd 2017
Er zijn redenen om te bedenken dat de verkiezingsstrijd voor de Tweede Kamer, volgende maand, de start is van veranderingen. Een van de redenen is de houding van politieke partijen ten aanzien van het publieke debat: PVV en VVD zegden het RTL-lijsttrekkersdebat ( op televisie) af.
Er was door RTL onderhandeld over de samenstelling van de deelnemers: de vier grootste partijen. Een criterium was de ranglijst zoals die kan worden samengesteld op basis van alle peilingen tot nu toe. Maar er was een probleem: niemand weet wie die vierde partij is: CDA, D66 of zelfs GroenLinks? Dus vond RTL dat het verstandig was vijf partijen uit te nodigen: VVD, PVV, D66, CDA en GroenLinks. PVV-leider Wilders trok zich vervolgens terug; de afspraak was een debat met vier partijen. Rutte van de VVD zegde vervolgens ook af. RTL heeft toen het besluit genomen. De achtergrond voor het niet meedoen is voor zowel PVV als VVD duidelijk: een debat kan verkeerd uitpakken. SP-leider Emile Roemer kan er van meepraten. Zijn partij stond mooi hoog in de peilingen. Toen kwam het televisiedebat. Daarin struikelde Roemer over PvdA-lijsttrekker Diederik Samsom die sterk opereerde in het debat. VVD en PVV staan hoog in de peiling; geen van beiden willen het risico lopen slecht te presteren tijdens het debat. Dat is de echte reden voor het afzeggen.
PVV en VVD strijden om de eerste plaats op 17 maart. Een confrontatie voor een groot publiek is niet in hun belang: beide partijen willen het risico op mogelijke verslechtering van hun positie vermijden. Dat moge te verdedigen zijn vanuit strategische overwegingen, maar dit gedrag is natuurlijk beledigend of zelfs minachtend voor het kiezerspubliek.
In hun afweging hebben beide partijen geconstateerd dat hun populariteit ook buiten publieke debatten om, groot is. Rutte heeft de gelegenheid gehad om uitvoerig zijn verhaal te vertellen in onder meer het televisieprogramma Buitenhof, Wilders heeft z’n zegje uitvoerig kunnen doen bij Wakker Nederland en beide hebben nog andere kanalen om het publiek te bereiken: Rutte plaatste een paginagrote advertentie en Wilders bedient zich van Twitter.
De ontwikkelingen bij sociale media gaan razendsnel. Facebook, bijvoorbeeld, heeft de praktijk van sociaal verkeer veranderd. Over vier jaar zijn er, als alles goed gaat, weer verkiezingen en tegen die tijd kunnen er veel dingen heel anders gaan dan nu. En dat is niet op voorhand positief.
De kandidaten van de politieke partij Denk hebben gebruik gemaakt van nep-profielen op sociale media, met gebruikmaking van portretten die van internet zijn geplukt. Bedoeling was om daarmee de publieke mening te beďnvloeden. Er werden minstens 1636 berichten geplaatst op Twitter en Facebook. De berichten van de nep-personen hebben effecten: een columnist zwakte de kop van een artikel af, na 'aanvallen’ van de nep-profielen.
De partij Denk gaat hiermee een grens over; de betrouwbaarheid van politieke partijen wordt onderuit gehaald.
In verkiezingstijd moet het gaan over ideeën, vooral in de publieke ruimte. VVD, PVV en Denk doen, op eigen wijze, daaraan afbreuk. Het is een ijdele wens, maar wat zou het mooi zijn als de kiezer dergelijk gedrag afstraft.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties