De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.


donderdag 19 oktober

Hoofdartikelmaandag, 13 februari 2017

Bedrijven aan de slag tegen populisme
Van de politiek moet je het niet echt hebben. Die conclusie is feitelijk onontkoombaar na kennisneming van opnieuw een initiatief van grote bedrijven in Nederland. Friesland Campina, Shell, Unilever, Albert Heijn en Philips hebben een overeenkomst gesloten voor een ´alternatief voor groeiend negativisme.´ Niet voor niets gebruiken de bedrijven het begrip: alternatief. De reden: in de samenleving heerst negativiteit. Een effect daarvan is de vlucht in het populisme. De bedrijven willen een ´nieuw verdienmodel´, een stip op de horizon waar bedrijven en burgers naar toe kunnen leven. Er zijn mondiale problemen en Nederlandse oplossingen, vinden de bedrijven. De problemen/kansen zijn: voedsel, water, vergrijzing, verstedelijking en verduurzaming. Nederland heeft op al die terreinen een uitstekende positie. De aanpak van de problemen helpt Nederlanders om weer trots te zijn op hun land en het negativisme achter zich laten. Niet alleen bedrijven moeten meedoen, maar ook mensen uit alle geledingen van de samenleving. Opmerkelijk is dat initiatienemers in Het Financieele Dagblad allerlei medespelers noemen, maar niet de politiek.
Het is niet voor het eerst dat bedrijven het voortouw nemen bij het lanceren van toekomstgerichte plannen. Al in 1998 zei de toenmalige baas van Unilever, Morris Tabaksblatt, dat de palmolie die zijn bedrijf gebruikt, duurzaam moet zijn. Unilever nam ook het initiatief om alleen scharreleieren te gebruiken. Sindsdien nemen steeds meer bedrijven het voortouw om de samenleving en de politiek uit te dagen op, bijvoorbeeld, het gebied van duurzaamheid. Ook wetenschappers laten zich zo nu en dan horen in een manifest waarin de politiek wordt opgeroepen nu eindelijk serieus werk te maken van veranderingen.
De nadrukkelijke oproepen van bedrijven lijken te zijn geschreven tegen de politiek die nauwelijks nieuw beleid durft te maken. Belangenorganisaties en ´vriendjes´ hebben veel invloed op het regeringsbeleid ten aanzien van vernieuwingen.
De bedenker van de Stemwijzer, André Krouwel, zegt op basis van de programma´s van VVD, CDA en PVV dat de twee eerstgenoemden de PVV zo dicht zijn genaderd, dat ze op basis van de verkiezingsprogramma´s heel goed kunnen regeren met de PVV. De thema´s integratie en immigratie van de drie partijen komen bij elkaar in de buurt, zodanig dat gezamenlijk regeren - op deze punten - mogelijk is. Die conclusie bevestigt het beeld dat de VVD en het CDA vooral bezig zijn met hun verhouding tot de PVV. Niet om met de PVV te regeren - VVD: nul kans, CDA: nooit meer - maar om te proberen kiezers ervan te weerhouden om op Wilders te stemmen. Beide partijen proberen overigens deels dezelfde strategie te volgen: die van gewoon doen en van fatsoen.
De PvdA laat zich ook beïnvloeden door de veronderstelde aantrekkelijkheid van de PVV. ´Wij zijn Nederland´ is de veelzeggende leus waarmee lijsttrekker Asscher probeert kiezers te lokken.
Het initiatief van bedrijven om de vlucht naar het populisme te keren door met een (nieuwe) economische agenda te komen is een hoopvolle gedachte: grote bedrijven hebben mensen aan de top die negativiteit, onzekerheid en populisme concreet willen aanpakken.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties