De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

maandag 23 oktober

Economiewoensdag, 8 juni 2016

Weidevogelmelk voortaan in de supermarkt
Idzega - Dat het slecht gaat met de weidevogels gaat veel mensen in Fryslân aan het hart, merkt Catharinus Wierda, mede-oprichter van Het Boerengilde, een collectief van twaalf melkveehouders in het Noorden. Met het nieuwe zuivelmerk Weide Weelde kun je als consument een steentje bijdragen aan het behoud van de weidevogel. Gisteren werd in Idzega het nieuwe merk gelanceerd.
De boeren die de melk voor dit merk leveren maaien later, bemesten het land minder voor een kruidenrijke weide en zorgen voor nattere stukken wei. Allemaal maatregelen die het leven van de weidevogel een stuk aangenamer maken en het Friese platteland weer vogelrijker. Maar ze maken de bedrijfsvoering ook duurder. Vandaar een eigen zuivellijn die de boeren voor die extra kosten tegemoet komt. Wierda: ,,Per verkocht pak zuivel gaat twee cent naar een fonds waar de extra natuur bij de boeren uit wordt betaald."
Opvallend genoeg kost de melk in de winkel niet meer dan de gewone melk. ,,Dat verbaast veel mensen, merken we. Maar er zit veel ruimte tussen de prijs die de boer krijgt voor zijn melk en wat je als consument in de winkel betaalt. Natuurlijk worden er kosten gemaakt voordat de melk vanaf de boerderij in de schappen staat. Maar in dat traject hebben we toch ruimte voor de vergoeding gevonden."
Wie er in de keten voor de extra kosten opdraait kan Wierda niet zeggen. ,,Die kostenverdeling is ook bij de gewone melk bij boeren niet bekend."
De Weide Weelde koeien staan ook langer in de wei dan de weidemelkkoe. ,,Die koeien staan 120 dagen per jaar in de wei, onze koeien 180. Bovendien laten onze boeren het jongvee bij de oudere koeien in de wei zodat ze ook leren grazen."
Het Weide Weelde-assortiment bestaat voorlopig uit melk, karnemelk, yoghurt en twee vruchtenyoghurts. Jumbo is de eerste supermarkt die het vanaf vandaag door heel Nederland in de winkelschappen heeft staan. Op korte termijn zijn de producten ook verkrijgbaar bij winkels van andere supermarktketens als Poiesz, Deen en de Plus.
Wierda hoopt ook dat een koffieketen als Starbucks voor hun melk kiest. ,,Als er in de Randstad cappuccino over de toonbank gaat met Weide Weeldemelk, dan heeft dat impact en zal het meer mensen bewust maken."
De twaalf deelnemende boeren produceren met hun bedrijven zo’n tien miljoen liter voor het nieuwe zuivelmerk. Er is een wachtrij voor meer boeren die aan willen sluiten. Angst dat de consument de Weide Weelde links laat liggen heeft Wierda niet. ,,Het lot van de weidevogel leeft sterk bij de mensen, zeker in Fryslân. Als je ze door onze melk te kopen kunt helpen, dan laat je dat toch niet?"

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties