De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

maandag 23 oktober

Economiewoensdag, 30 maart 2016

Cadeaus moeten bezoekers naar Surhuisterveen blijven lokken
Surhuisterveen - Een opengebroken weg, omleidingsborden of weinig ruimte om elkaar te passeren: het zijn niet de gedroomde visitekaartjes voor winkeliers en ondernemers. In Surhuisterveen hebben ze er echter lange tijd mee te maken, nu de gemeente Achtkarspelen bezig is met de herinrichting van het dorp.
Daarbij worden er asfalt- en rioleringswerkzaamheden uitgevoerd bij de Blauwhuisterweg (binnen de bebouwde kom), de Gedempte Vaart en de Jan Binneslaan. Het werk aan de Blauwhuisterweg is inmiddels afgerond; dat aan de Gedempte Vaart en de Jan Binneslaan is gisteren begonnen.
En hoezeer de gemeente ook haar best doet om overlast te beperken, toch betekenen deze werkzaamheden vaak klantenverlies voor winkels. ,,En dus zijn we om de tafel gaan zitten", zegt Ytzen Borger van Borger Tegels & Sanitair en bestuurslid van de Vereniging van Handel en Industrie (H&;I) in Surhuisterveen. Het plan dat de ondernemers bedachten: cadeaus uitdelen aan de klanten die wél naar Surhuisterveen komen.
Wie vandaag daarom een van de ongeveer 75 deelnemende winkels of ondernemingen in Surhuisterveen bezoekt - de deelnemers zijn herkenbaar aan een grote gele sticker -, loopt kans zo’n cadeau te krijgen. Per dag worden er acht uitgedeeld. Gisteren zijn de enveloppen waarin de prijzen zitten rondgebracht bij de ondernemers.
Een notaris van Mook Notaris in Surhuisterveen belt elke dag naar acht verschillende winkels of ondernemingen en vraagt of er op dat moment een klant in de winkel is. Borger: ,,Als dat zo is, vraagt de notaris om die klant, de eerstvolgende, een bepaalde envelop te geven. Alle enveloppen zijn genummerd en ze zitten allemaal dicht. De prijswinnende klant maakt de envelop open en ziet wat er in zit. Ook wij weten dat niet."
Een ding is wel duidelijk: het cadeau is altijd minimaal honderd euro waard. ,,Het kan een fiets zijn, maar ook een 'straatje’", legt Borger uit. ,,Dan krijg je bijvoorbeeld een cadeaubon van de visboer, maar ook van de naastgelegen kledinghandel, enzovoort." Enige vereiste voor de klant is dat hij met de prijs op de foto gaat. Die foto wordt vervolgens gedeeld op sociale media. ,,En zo krijgen we hopelijk een olievlek."
Samenwerking
De prijzen zijn betaald door de ondernemers zelf. Allemaal legden ze geld bij elkaar. ,,Grotere winkels of ketens iets meer en kleinere wat minder." Dat leverde uiteindelijk een pot met 75.000 euro op. Tot half juli, als de werkzaamheden volgens de planning van de gemeente zijn afgerond, worden de prijzen uitgedeeld.
Nu al krijgen de ondernemers veel reacties, zeker op sociale media. Of de uitdeelactie daadwerkelijk meer bezoekers naar Surhuisterveen trekt, zal pas half juli blijken. Maar een succes is de cadeau-actie nu al, vindt Borger. ,,Het was alleen al goed om dit samen te bedenken en uit te voeren. We werkten als ondernemers al veel samen, maar nu is dat geďntensiveerd."
Een vervolg van de actie, ook zonder werkzaamheden, sluit Borger daarom niet uit. ,,Waarom zouden we dit volgend jaar niet nog een keer doen? Als deze actie echt meer omzet creëert, doe ik weer mee."

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties