De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

zondag 22 oktober

Regiovrijdag, 25 maart 2016

Executieverkoop maakt van V&D even de attractie van de stad
Leeuwarden - In een dikke haag staan ze op de stoep van het warenhuis. Om hun slag te slaan hoofdzakelijk, maar ook om erbij te zijn als het bekende warenhuis nog een keer de deuren opent. Telefoontjes gaan in de lucht om de meute vast te leggen. De V&D trok jarenlang te weinig klanten, maar vandaag is het dé attractie van de stad.
Bedrijfsleider Auke Henk Doornbosch, voor de gelegenheid weer aan het werk gezet door de curator, ziet het tevreden aan. Met dertig medewerkers runt hij de komende weken de toko. Oud-collega’s, maar ook een enkele onervaren uitzendkracht heeft hij onder de hoede. ,,Dat meisje is nieuw. Ze heeft een korte kassacursus gehad en nu draait ze al." Over de hoofden houdt hij haar in de gaten: klaar om in te springen als blijkt dat ze het niet redt.
Het voelt bijna als vanouds. ,,We hebben wel ‘ns een feestelijke heropening gehad. Dan kwamen er ook drommen mensen, al is het vandaag natuurlijk minder feestelijk."
Voor wie dat even was vergeten, hoeft maar rond te kijken. Lege rekken, tafels en kale paspoppen staan in de hoeken van het warenhuis. Linten moeten ervoor zorgen dat de bezoekers aan de goede kant blijven.
Jonge meiden gaan voor de luxe pakketten met verzorgingsproducten van Rituals. Een man probeert het toch nog een keer bij Doornbosch. ,,Mijn vader heeft nog honderd euro aan cadeaubonnen. Dat is toch niet eerlijk dat we die niet kunnen inleveren." Probeer het bij de curator, adviseert Doornbosch, ook al weet hij dat de klant als kleine schuldeiser geen schijn van kans heeft om een vergoeding. Bij de horlogeafdeling moeten klanten nummertje trekken om aan de beurt te komen.
De toegestroomde meute slaat zijn slag: op de afdeling met kinderkleding hangen moeders hun armen vol. Anderen hebben eerst een bezoekje gebracht aan de afdeling met koffers en tassen om de buit in mee te nemen. Overdreven hoog is de korting niet: 20 procent op de laagst aangegeven prijs, melden de bordjes overal. Maar het nu-of-nooiteffect zorgt voor hebberigheid. Tijd om te praten is er niet: er moet worden gekocht.
Marco Feenstra heeft een paar dozen kinderspeelgoed op de buggy van zoontje Jonas gestapeld. ,,Ja, erg hè. Eigenlijk schaam ik me een beetje." Maar goed, de kleine is over een week of vijf jarig, dus het is een mooie gelegenheid om nu alvast iets moois uit te zoeken. Het is nu ook weer niet zo dat hij speciaal hiervoor de stad is ingegaan. ,,Nee, hoor. Ik liep een rondje door de stad en toen zag ik de toeloop en besloot ook even te kijken."
Voor het personeel is het een mooie gelegenheid om afscheid te nemen van hun oude werkplek. ,,Het was 16 februari om kwart over vier in een keer gebeurd. Heel wrang. De ene dag ben je collega’s en opeens zie je elkaar niet meer, zonder dat je afscheid hebt genomen. Binnenkort hebben we een afsluitende borrel voor alle collega’s en oud-collega’s om het hele V&D-gebeuren goed met elkaar af te sluiten."

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties