De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

woensdag 13 december

Hoofdartikeldonderdag, 4 februari 2016

Plannen van Dekker zijn niet goed genoeg
De besprekingen in de Eerste Kamer over de Mediawet zijn een teleurstelling voor het kabinet, voor staatssecretaris Dekker in het bijzonder. Deze had in de Tweede Kamer weliswaar weerstand opgeroepen, maar de bewindsman kon de wet naar de Eerste Kamer sturen. Daar bleek hoezeer de nieuwe mediawet bezwaren oproept. De afgelopen weken was al duidelijk geworden dat Dekker het niet gemakkelijk zou krijgen in de senaat. Allerlei betrokkenen kwamen met forse kritiek. Bijvoorbeeld over de functie van 'ontspanning’ bij de publieke omroep, met name bij de televisie. Horen programma’s met deze functie bij de publieke omroep? Die is vooral voor het brengen van educatie, cultuur en informatie. Maar hoezo geen ontspanning? Vooral als die op een aansprekende, intelligente manier wordt gebracht. Overigens, wat is het dat maakt dat programma’s van André van Duin niet goed genoeg zijn voor de publieke omroep?
Een ander belangrijk bezwaar is dat van de rechten van de overheid ten aanzien van het benoemingenbeleid bij de publieke omroep. Dit aspect kreeg reliëf toen in ons land berichten werden geďnterpreteerd dat in Polen de nieuwe regering de publieke omroep naar zich toetrok, onder meer via het benoemingenbeleid. Sindsdien worden Polen en Nederland als het gaat om de publieke omroep door sommigen in één adem genoemd.
Nog een bezwaar is dat van de Europese regelgeving. Volgens Joop Atsma, woordvoerder van de CDA-fractie in de Eerste Kamer, en anderen, is de nieuwe wet niet overeenkomstig de regels.
De staatssecretaris moest veel toezeggingen doen in de Eerste Kamer, anders was zijn wet afgeschoten. Nu neemt de Eerste Kamer de tijd om al die toezeggingen te beoordelen. In maart worden de besprekingen voortgezet. Gelet op de grote bezwaren die zijn geuit, moet de staatssecretaris met echte aanpassingen komen, anders kunnen de kritische partijen de wet niet goedkeuren.
Een van de doelstellingen van de nieuwe mediawet is de publieke omroep bij de tijd te houden. Er zijn diverse bedreigingen: het televisiekijken is op z’n retour. Mensen kijken liever naar series van aanbieders als Netflix en HBO. De jeugd groeit op met andere media dan televisie. Hoe moet de publieke omroep zich in deze nieuwe werkelijkheid gedragen?
Het is een lastige vraag, met een lastig antwoord. De plannen lijken niet goed genoeg voor overtuigende antwoorden. Zijn visie op amusement - laat de commerciëlen dat maar doen - is niet zo handig. Het onderscheid dat de staatssecretaris aanbrengt tussen publiek en commercieel verraadt een merkwaardige opvatting van amusement en van kwaliteit.
Intussen dendert de trein van de publieke omroep door. Voortdurend wordt er 'vernieuwd’. Nog meer dan voorheen is, bijvoorbeeld, Lara Rense, het 'merk’ van de nieuwsuitzending op Radio 1. De gemiddelde luisteraar van Radio 1 is niet in de presentator geďnteresseerd, maar in kwalitatief nieuws. Helaas blijken 'merk’ en kwaliteit niet altijd samen te gaan. Ook wil Radio 1 soms vooral 'leuk’ zijn. Zullen we dat maar overlaten aan de commerciëlen? Dan krijgt de staatssecretaris toch een beetje zijn zin.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

hoofdartikel
Familieberichten
Advertenties