De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
maandag 22 januari

Regiowoensdag, 30 september 2015

Fikse investering gevraagd van de Harlinger raad
Harlingen - 60 procent wil het niet en 40 procent juist wel: bijna drie miljoen euro investeren in de bouw van een drijvende aanlegsteiger van 180 meter in de Nieuwe Willemshaven van Harlingen. Althans, dat was gistermiddag de stand in de online poll die de Harlinger afdeling van D66 al enige tijd op zijn website heeft staan.
Natuurlijk: die online poll kan door iedere internetgebruiker worden ingevuld, ook als die ver van Harlingen verkeert en zonder enige kennis van zaken is. Vanavond moet de gemeenteraad van Harlingen echt beslissen over die steiger: moet de gemeente Harlingen daar bijna 2,2 miljoen euro in investeren, zoals het college van burgemeester en wethouders graag wil?
Zegt de raad vanavond ja, dan kan er een multifunctionele drijvende aanlegsteiger komen in de Nieuwe Willemshaven. Die zou het niet alleen mogelijk maken dat de huidige kadegebruikers (onder meer charters en riviercruises) betere voorzieningen krijgen, maar met die steiger kunnen ook internationale zeecruises ontvangen worden. Dat kan minder goed, omdat voor de echt grote schepen momenteel in de haven van Harlingen geen plaats is.
Komen die schepen straks wel, dan levert dat geld op, rekent het college voor. Zowel bemanningsleden als passagiers van deze cruiseschepen geven geld uit in Harlingen; gemiddeld respectievelijk 34 euro en 67,25 euro per dag. Zelfs bij een conservatief scenario, waarbij men uitgaat van een voorzichtige groei van het aantal cruiseschepen naar uiteindelijk veertig per jaar, is er daardoor na tien jaar al ruim 240.000 euro in Harlingen uitgegeven.
Daarbij komt nog dat deze schepen bekijks trekken van allerlei publiek, denkt het college. Uiteindelijk leidt dat bij elkaar tot een groei van de werkgelegenheid en extra omzet voor de ondernemers in Harlingen.
Die positieve kanten nemen echter niet weg dat de gemeente een fiks financieel risico loopt. Alles staat of valt met de komst van deze grote zeecruiseschepen met daarop vermogende toeristen. Komen er inderdaad zoveel binnen als het college verwacht, dan is er een 'goede kans' dat de exploitatie van de steiger in 2030 kostenneutraal is, aldus het college.
Maar komen er wel zoveel grote schepen? De raad twijfelt en een deel zou liever zien dat de steiger stap voor stap wordt opgebouwd. Dat kan echter niet, omdat de provincie 733.000 euro bijdraagt aan het project. Die bijdrage is echter alleen nu geldig. Wordt de realisatie van de steiger uitgesteld of geannuleerd, dan vervalt de provinciale subsidie.
Hoe dan ook is die bijdrage toch al veel lager dan het bedrag waarop Harlingen had gehoopt: ruim anderhalf jaar geleden ging de raad er nog van uit dat de provincie de helft van het bedrag (ruim 1,5 miljoen) zou betalen, van de toen nog begrote kosten van ruim drie miljoen euro. Ook van het nu toegezegde bedrag moet overigens nog uitgezocht worden of het geen staatssteun is.
Vanavond zal blijken of de Harlinger raad bereid is bijna 2,2 miljoen euro te investeren in de bijna drie miljoen euro kostende steiger. En dan zal blijken of de poll van D66 enige voorspellende waarde had.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties