De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.

vrijdag 15 december

Geloof & Kerkvrijdag, 15 juli 2016

Pastoor bedenkt 'IJsselmeerlijn'
Tunneltrein alternatief voor de Zuiderzeelijn
Sneek - Een snelle treinverbinding tussen het Noorden en Amsterdam kan over bestaand spoor. Dat zegt pastoor Van Ulden uit Sneek. Hij bedacht de IJsselmeerlijn: een treinverbinding tussen Groningen en Amsterdam - onder het IJsselmeer door - die ongeveer de helft minder geld kost dan de Zuiderzeelijn.
De IJsselmeerlijn moet vanaf Groningen via Leeuwarden en Sneek naar Stavoren gaan lopen. Bestaand spoor dat moeten worden verdubbeld, aldus de pastoor. ,,In Stavoren zou de trein zijn weg vervolgen via een tunnel onder het IJsselmeer. In Enkhuizen komt de trein na 26 kilometer weer boven de grond. Via het bestaande spoor Enkhuizen-Hoorn gaat het dan naar Amsterdam. Tussen Hoorn en Amsterdam ligt al dubbelspoor.’’
Volgens de Sneker pastoor is de IJsselmeervariant de helft goedkoper dan de tien miljard gulden kostende Zuiderzeelijn. ,,De spoorlijn tussen Groningen en Stavoren ligt er al en is in de negentiende aangelegd als hoofdspoorlijn. De spoordijken zijn dubbelsporig gemetseld dus is het relatief goedkoop om de spoorlijn, die nu nog enkelvoudig, is te verdubbelen. Veel goedkoper dan het aanleggen van een nieuwe 126 kilometer lange spoorlijn van Groningen naar Lelystad. De tunnel is natuurlijk wel een dure aangelegenheid, maar ondanks dat is het hele traject goedkoper’’, aldus Van Ulden, die zich liet adviseren door een ingenieur van Ballast Nedam.
Van Ulden vindt het een voordeel dat de IJsselmeerlijn Leeuwarden aandoet. ,,De A7-zone waar de zweeftrein twee keer zou stoppen (Heerenveen en Drachten, red.), doet het al goed genoeg. De hoofdstad van onze provincie wordt nogal eens vergeten door de plannenmakers.’’
Van Uldens plan is inmiddels ingediend bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar de pastoor heeft nog geen reactie gehad. Volgens hem heeft het idee wel voor verlegenheid gezorgd bij de beleidsmakers.
Nijpels heeft inmiddels wel gereageerd op het plan. Hij blijft een voorstander van de zweeftrein die mensen binnen een uur van Groningen naar Schiphol brengt. De IJsselmeervariant, geen zweeftrein, maar wel een hele snelle intercity, doet er ruim veertig minuten langer over.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

Geloof & Kerk
Familieberichten
Advertenties