De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zaterdag 18 november

Regiozaterdag, 14 januari 2012

Leeuwarden | Boekhandels doen er goed aan te investeren in een aantrekkelijke verkoopwebsite. Dat stelt Jaap Boter, bijzonder hoogleraar boekhandels van de Vrije Universiteit Amsterdam. Boekenwinkels kunnen nu niet altijd op tegen de concurrentie van websites als bol.com, ondanks dat zij zelf ook aan online verkoop doen. De Readshop in Lemmer en de Noord-Nederlandsche Boekhandel in Leeuwarden gaan om die reden dicht.
Volgens Boter vinden mensen het fijn om online het aanbod te bekijken. ,,Maar ze vinden het ook zo fijn om dat boek vervolgens in de winkel op te halen op het moment dat zij dat willen. De combinatie van een goede website en winkel is dus perfect: via de site bestellen en de volgende dag afhalen in de winkel. In de meeste gevallen kan dat ook al. Maar mensen weten dat vaak niet, of de website is saai of niet zo toegankelijk.”
Boekenwinkels staan steeds meer onder druk als gevolg van tegenvallende verkoopcijfers. Selexyz - dat in heel Nederland grote winkels heeft, waaronder één in Leeuwarden - zit financieel in zwaar weer en ontslaat personeel. Kleinere boekhandels sluiten zelfs. En in winkels waar het nog wel goed gaat, wordt de concurrentie van internet ook gemerkt. ,,Bij ons gaat het redelijk, in december hebben we zelfs een geweldige maand gedraaid, maar we merken sinds vorig jaar wel een dipje. Internet is daarin een factor, maar de economische crisis is dat ook”, zegt eigenaar Vincent Stumpel van het Boekhuis in Bolsward en Workum. ,,We hebben zelf ook een website, maar die trekt nog niet zoveel bezoekers.”
Boter ziet jaarlijks weliswaar een kleine verschuiving naar meer online boekenverkoop, toch is internet niet dé boosdoener denkt hij. ,,In de Verenigde Staten is per regio onderzoek gedaan naar de verkoopwebsite van het Amerikaanse Amazon. Het bleek dat de online verkoop van boeken in een regio daalde, zodra daar een nieuwe boekhandel werd geopend. Mensen vinden het toch fijn om lekker rond te dwalen in een boekenwinkel. Maar boekhandels hebben nu eenmaal vaak een laag rendement dus je moet bewust kiezen wat je in de winkel neerzet.”
Selexyz kiest bijvoorbeeld voor grote panden waar veel titels op voorraad zijn, niet alleen de toptien in fictie. ,,Dat is een risicovolle strategie: het is prima om iets te hebben dat minder goed loopt, maar je moet ook iets hebben dat wél verkoopt. Een groot pand op een a-locatie brengt meer kosten met zich mee, dus dan moet je wel een behoorlijke omzet draaien. Daarnaast moet je een sfeer creëren waarin mensen graag verkeren.”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties