De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
dinsdag 21 november

Regiodinsdag, 1 november 2011

Geen fietsbrug bij nieuw klaverblad Stephensonviaduct
Leeuwarden - Een fietsbrug bij het nieuwe halve klaverblad bij het Stephensonviaduct in Leeuwarden, onderdeel van de Westelijke Invalsweg, is te duur. De wens van PAL/GroenLinks en de SP om in plaats van een tunnel een fietsbrug aan te leggen haalde het gisteravond niet.
Een meerderheid van de raad stemde in met het oorspronkelijke plan van wethouder Thea Koster om de fietsers via een tunnel de stad in te leiden. Ook al omdat een fietsbrug drie ton meer kost dan een tunnel.
De Westelijke Invalsweg moet straks het verkeer vanuit de richting Heerenveen/Sneek de stad binnen leiden. Een deel van de route loopt via de bestaande Marshallweg. In plaats van over de Overijsselselaan wordt het verkeer via de ook nog te bouwen Haak om Leeuwarden naar de invalsweg geleid. De invalsweg gaat in totaal ruim zestien miljoen euro kosten.
Volgens PAL/GroenLinks en de SP zou een fietsbrug bij het Stephensonviaduct veel beter zijn dan een fietstunnel. Raadslid Rudie Gnodde van PAL/GroenLinks is bang dat de tunnel ‘sociaal onveilig’ wordt. Op een brug zouden fietsers zichtbaar blijven: dat is veiliger aldus het raadslid.
Voor de aanleg van het halve klaverblad en het tracé van de weg moet de gemeente grond kopen van een klein aantal bedrijven. Daarover maakte de raad zich meer zorgen. Met name over de communicatie met bedrijven die een stuk grond kwijtraken voor de weg.
Meerdere partijen merkten op dat die bedrijven al sinds april weinig meer van de gemeente gehoord hebben. Maar volgens wethouder Thea Koster wachtte de gemeente op het akkoord dat de raad gisteravond moest geven. Nu ze groen licht heeft gaat ze voortvarend de bedrijven benaderen.

Enige bewoner

De enige bewoner op het bedrijventerrein West, Hugo Roossink, is niet te spreken over de houding van de gemeente. Roossink woont achter het Stephensonviaduct, aan de Marshallweg. Door de nieuwe plannen wordt de Marshallweg voor zijn huis verdubbeld: achter zijn huis komt een verbindingsweg met het nieuwe klaverblad.
,,Ik heb sinds een bijeenkomst in het WTC dit voorjaar niks meer van de gemeente gehoord, terwijl dat wel toegezegd was. Daarvoor had ik twee besprekingen op het stadhuis. Wat dit voor consequenties voor mij heeft weet ik niet: behalve dan dat ik flink wat van mijn grond kwijtraak. Maar of ik er kan blijven wonen of niet, dat krijg ik maar niet te horen.”
Als het de gemeente lukt om de benodigde grond voor de weg van de zittende bedrijven snel te kopen, kan de weg op zijn vroegst in 2014 klaar zijn.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties