De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
dinsdag 21 november

Regiovrijdag, 14 oktober 2011

Duitsland is heus niet grijs en nat
Wybe Fraanje
Drachten - ,,Het is opvallend hoe weinig benul middelbarescholieren hebben van Duitsland en andere Duits-sprekende landen.”
Judith Stienstra kan het weten. Zij is docent Duits aan de locatie Raai van csg Liudger in Drachten. ,,Van het Oktoberfest in München hebben ze dan nog wel gehoord, maar als ze München op de kaart moeten aanwijzen, kunnen ze het niet.”
En dan zijn er nog de vooroordelen. ,,Duitsers zijn lelijk. Duitsland is een grijs, saai land. In Berlijn regent het altijd. Dat laatste komt doordat we met schoolreis eens in Berlijn waren en toen regende het een paar dagen.”
Het is dus echt nodig dat scholieren eens goed geïnformeerd worden over het groene land van onze oosterburen, waar de zon vaak schijnt over het fraaie landschap, waar - net als overal - mooie meisjes en jongens zijn en waar je je kunt laven aan prachtige cultuurhistorie.
De Duitsers zelf zijn zich bewust van dat belabberde imago en die onkunde. Het Duitsland Instituut in Amsterdam (DIA) zet alle zeilen bij om Landeskunde in de Duitse lessen op Nederlandse scholen te promoten. Het instituut looft vette geldprijzen uit aan scholen als zij het mooie en leuke van Duitsland, Oostenrijk en/of Zwitserland onder de aandacht van de jeugd brengen.
Zo hielden havo- en vwo 5-leerlingen op Liudger gisteren een Reisemarkt. In groepjes hadden ze een land of streek uit het Duitse taalgebied bestudeerd, en met collages en parafernalia een kraam daarover ingericht. In Dirndl en Lederhosen presenteerden ze hun bevinden aan hun medeleerlingen.
,,Die moesten aan de hand van een vragenlijst allerlei opdrachten uitvoeren. Allemaal om een reëler beeld van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland te geven.”
Het hele project is door de leerlingen gefilmd. Een leerling die handig is met computers monteert er een flitsende presentatiefilm van. Het resultaat sturen ze naar het Duitsland Instituut. Een stuk of vijftien, twintig scholen in Nederland doen ook mee aan de wedstrijd. Voor de school met de beste presentatie ligt een cheque van 7500 euro klaar, waarmee de sectie Duits weer verder kan werken aan het imago van het vak Duits.
Het vak verliest aan populariteit, mede door de vooroordelen en onkunde. Stienstra: ,,Wij hebben gelukkig een enthousiaste groep docenten Duits, dus zitten wij ook nog goed qua leerlingenaantalllen. In de bovenbouw van havo en vwo op Liudger hebben zo’n tweehonderd leerlingen Duits als examenvak. Dat is behoorlijk. Alles staat of valt met de docent: ben je inspirerend, breng je het leuk, enthousiasmeer je de leerlingen, dan willen ze wel Duits. Staat er een saaie docent voor de klas, dan kiezen ze het niet. Dit geldt net zo goed voor vwo-leerlingen, van wie je zou verwachten dat ze wat rationeler tot hun beslissingen komen.”
Dat Duits belangrijk is voor Nederlandse jongeren doet niet ter zake bij de vakkeuze. Dat Duitsland de belangrijkste handelspartner van Nederland is, of de grootste en leidende natie in de Europese Unie is, doet niet ter zake. ,,Ook niet bij leerlingen die de economische kant op willen met economie en management & organisatie in hun profiel.”
Toch is Stienstra niet bang dat Duits helemaal ten onder zal gaan aan impopulariteit. ,,Hoewel sommigen Frans een mooie taal vinden qua klank, vrees ik daar meer voor. Zeker als scholen ook Spaans gaan aanbieden en de keus alleen maar groter wordt voor de leerlingen.”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties