De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 18 januari

Regiowoensdag, 21 september 2011

Het nieuwe winkelen: via mobieltje etalagekijken
Leeuwarden - Mensen kunnen binnenkort met hun smartphone, internet en sociale media winkelen in Leeuwarden. Dertig ondernemers beginnen binnenkort met dit ‘nieuwe winkelen’. Het is hun wapen in de strijd tegen het teruglopende bezoek aan de binnenstad en de dalende omzetten.
Het winkelend publiek kan, lopend door het centrum, met de smartphone via het gratis draadloze netwerk inloggen op de site van de Leeuwarder binnenstad. Wie op bijvoorbeeld ‘overhemden’ zoekt, krijgt de dichtstbijzijnde kledingwinkels in de buurt op het scherm, inclusief de routebeschrijving en de aanbiedingen van die dag. Vervolgens kan een winkel worden gekozen, waar het model overhemd dat het meest aanspreekt kan worden gepast. Betalen kan via de smartphone, en als bonus worden tien parkeerpunten gegeven waarmee de auto gratis uit de parkeergarage onder het Zaailand kan worden gereden.
Maar ook kan via sociale media als Twitter en Hyves worden gezocht naar de - volgens andere bezoekers van de binnenstad - lekkerste koffie in de binnenstad.
De Leeuwarder ondernemers hopen in mei volgend jaar los te kunnen met het nieuwe winkelen. De binnenstad werkt samen met onder meer het bedrijf Ik Onderneem, de gemeente Leeuwarden, Binnenstadmanagement, Marketing Leeuwarden. Leeuwarden heeft net niet de primeur. In Veenendaal wordt al in februari proefgedraaid met het nieuwe winkelen.

Kansen

,,Het internet en de sociale media en webshops veranderen van bedreigingen voor de winkeliers en ondernemers in de binnenstad in een kans, een mogelijkheid”, stelt Rob Weiss van Ik Onderneem. Volgens hem maakt de opkomst van het mobiele internet op smartphones en mobiele telefoons het mogelijk voor winkeliers om internet daadwerkelijk in hun voordeel te benutten.
,,Uit onderzoek blijkt dat de klant via blogs, sociale netwerken, Youtube en andere media op zoek is naar informatie over producten. Uit onderzoek blijkt ook dat klanten het liefst kopen bij een lokale ondernemer. En in dit digitale ecosysteem is het zaak dat je de klant bij jou laat uitkomen. Door niet alleen het product te kunnen leveren maar ook door extra diensten en gemak te leveren. Beloon de klanten.”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties