De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 19 april

Economiedonderdag, 1 september 2011

Gemeente moet zich actiever opstellen
Peter Halbersma
Groningen - Gemeenten in Noord-Nederland moeten bedrijven sneller, proactief en deskundige hulp bieden bij het toepassen van regels en wetten. Dat zegt Lambert Zwiers, directeur van werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord. ,,De regels zijn te ingewikkeld. Laat gemeenten het vertrouwen hebben dat ondernemers het goed doen en dat slechts af en toe toetsen.”
De werkgeversvoorman noemde de uitkomsten van een onderzoek naar de administratieve lasten voor ondernemers in het Noorden bij de presentatie in Groningen gisteren schokkend. Bedrijven in de provincies Fryslân, Groningen en Drenthe betalen jaarlijks in totaal 2,34 miljard aan wetten en regels. Dat is 3,8 procent van het verdiende bruto regionaal product. Als de aardgasopbrengsten niet meetellen, is het zelfs 5 procent en de lasten in Friese gemeenten liggen met 6 procent nog hoger. Landelijk ligt het percentage op 3,6.

Vestigingsklimaat

,,Dit zijn grote getallen. Noord-Nederland heeft een nadeel van ruim honderd miljoen euro op de rest van het land”, aldus de voorman van de werkgeversorganisatie. Volgens onderzoeker Gjalt de Jong van de Rijksuniversiteit Groningen beperken de hoge administratieve kosten en de kwaliteit van de dienstverlening het ondernemerschap, maar kunnen ze ook nadelig doorwerken bij de vestiging van nieuwe bedrijven. ,,Het vestigingsklimaat is hierdoor minder dan in concurrerende provincies als Noord Brabant.”
De dienstverlening van gemeenten laat volgens de ondervraagde ondernemers in veel gemeenten te wensen over. ,,En de grote gemeenten laten het daarin afweten”, zegt Zwiers. De gemeenten Groningen, Heerenveen, Leeuwarden en Súdwest-Fryslân staan in het rijtje met hoge lasten en een slechte ondersteuning.
Het onderzoek van de Rijksuniversiteit toont ook de samenhang aan tussen prestaties van bedrijven én lage administratieve lasten en goede dienstverlening vanuit gemeenten. De Groningse gemeente Grootegast wordt als een goed voorbeeld gezien van die combinatie. Na eerdere klachten over de trage verwerking en de strikte regels rond het verlenen van bouwvergunningen is de gemeente gaan kijken of dat ook anders kon.
,,De grote vergunningen worden nu op de belangrijke zaken bekeken door de gemeente Groningen en de aannemers kunnen daarna alvast beginnen met bouwen”, zegt burgemeester Kor Dijkstra. ,,We leggen zo meer verantwoordelijkheid bij de aanvrager. Je moet niet alles zelf willen doen.” Tijdens het bouwproces wordt getoetst en wat niet goed is, wordt alsnog aangepast. Met de middenstand is daarnaast ook een convenant getekend. Ze regelen onderling de plaatsing van de terrassen in het centrum, zonder vergunningen.
Universitair hoofddocent De Jong pleit voor grote klappen bij het terugdringen van wetten en regels. ,,Zet maar een regelhek om het Noorden. Vaak is er voor gemeenten een keuze of ze regels uit Den Haag of Brussel doorvoeren. Ondernemers moeten nu de tijd krijgen om te leren welke formulieren en gegevens er nodig zijn om aan de eisen te voldoen. Dan weten ze dat voor het jaar erop ook. Met zo’n moratorium worden de kosten lager en wordt ook de beleving beter”, zegt De Jong.

Eemshaven

Lambert Zwiers van VNO-NCW noemt als ultieme uitwas van regelgeving de procedure rond de nieuwe energiecentrale in de Eemshaven. ,,Het is zo ingewikkeld dat de vele knappe koppen die zich met de vergunningen hebben beziggehouden de regels niet goed toepassen. En een energiebedrijf als RWE kan het financieel dragen, maar kleine bedrijven kost zoiets de kop.”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties