De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
dinsdag 21 oktober

Regiodinsdag, 28 juni 2011

Politieserie is beter dan sponsor-reisshow
Arjen Bakker
Leeuwarden - Niks negatiefs over die gesponsorde zondagmiddagprogramma’s, waarin een stel of gezin er ‘spontaan’ opuit trekt in een door een reisorganisatie geselecteerde streek. Directeur Paul van Gessel van Fryslân Marketing heeft er verscheidene laten maken ,,en dat werkt prima”.
Maar een detective die in jouw gebied speelt, dat is ,,fantastisch”, ,,uniek”, ,,een geweldige kans” en meer van dat soort superlatieven. ,,Anderhalf á twee miljoen kijkers, op prime time op RTL4, dat is wel even wat anders.”
Van Gessel - strak in Frysk boesgroentsje met vlag in boord en manchetten - straalt niet voor niets van oor tot oor bij de presentatie van Moordvrouw, gisteren op het middaguur in de Blokhuispoort in Leeuwarden.
Het duurt weliswaar nog tot ,,januari, februari, maart” voordat RTL de door Endemol gemaakte serie op het scherm brengt, maar het bekendmaken van de cast zorgt ook al voor ,,headlines, items, twitterfeed” en wat dies meer zij. ,,Fryslân is vandaag weer eens volop in het nieuws.”
De showbizzpers is inderdaad in groten getale uitgerukt om te horen wie er in de politieserie gaan spelen. Herstel: vooral om die mensen te fotograferen en te filmen.
Regisseur Joram Lürsen kan wel ophouden nadat hij Wendy van Dijk (hoofdrolspeelster inspecteur Fenna Kremer) en Renée Soutendijk (politiechef Carla Vreeswijk) heeft aangekondigd. De zeker twintig cameralieden en fotografen lopen hem nog net niet onder de voet, maar zijn annonce van Thijs Römer (Evert Numan) en Chava Voor in ’t Holt (Simone Blok) gaat volstrekt verloren.

Tegen de muur

De acteurs worden tegen een muur gezet (,,zoals dat hoort in een politieserie”, aldus Lürsen) en van alle kanten vastgelegd. Even mooi zijn naar links, even mooi naar rechts, zwoele blik naar boven, pruillipje naar beneden. ,,Ik dacht dat het in een echte gevangenis zou zijn”, voegt roddelfotograaf Joop van Tellingen in het voorbijgaan een collega toe. ,,Maar deze was geloof ik vooral in de oorlog belangrijk.”
Ondertussen leuren de RTL-, Endemol- en Fryslân Marketing-promotiemensen met persmappen over de serie en goodie bags over Fryslân en de verblijfsmogelijkheden die hier zijn.
Het decor is minstens zo belangrijk voor een geslaagde serie als de intrige, zegt Galjaard. En dus sprong het idee om een politieserie in Fryslân op te nemen eruit, in de stapel van vijftienhonderd tot tweeduizend ideeën voor drama die hij per jaar op zijn bureau krijgt.
Nou ja, tussen het eerste contact tussen Van Gessel en RTL en de daadwerkelijke start van de opnames zat natuurlijk ook nog flink wat geld. En gelobby achter de schermen. Het is al 2,5 jaar geleden sinds de directeur tijdens het zappen ,,een brainwave” kreeg.
,,Ik kwam langs Flikken Maastricht en dacht onwillekeurig: ‘oh ja, daar moeten we eens heen.’ Maar het volgende moment dacht ik: ‘zoiets moeten wij ook!’ Nou ja, dan gaat het balletje rollen.”
De serie moet bijdragen aan de algemene doelstelling van 3 procent groei van het toerisme per jaar. Fryslân Marketing faciliteert de Endemol-mensen met film- en verblijflocaties. ,,30 procent is buitenopname.”
Drukker heeft het bureau het echter met de promotiecampagne, die voor volgend jaar helemaal in het teken van Moordvrouw staat. ,,Op beurzen hebben we bijvoorbeeld weer de I-dome, die bol waarin je alvast virtueel Fryslân kunt beleven. Daarin kun je dit jaar een filmpje maken van jezelf in Moordvrouw, en dat doorsturen naar vrienden. Te gek toch?”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties