De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zaterdag 24 februari

Regiomaandag, 4 januari 2010

De Tocht is succes; of-ie nou gereden wordt of niet
Wouter Smilde Leeuwarden - Henk Angenent is er klaar voor, dagblad de Telegraaf ook en als je sommige binnen-en buitenlandse nieuwsprogramma’s mag geloven droomt heimelijk elke Nederlander er dezer dagen van: een Elfstedentocht deze winter.
De nieuwsgierigheid van media naar het al dan niet doorgaan van de schaatstocht zorgde ervoor dat de telefoon bij de Vereniging De Friesche Elfsteden vorige week roodgloeiend stond. En menig Fries zal zich onderhand wel hebben afgevraagd: moet dat nou - al dat gespeculeer?
Wat Paul van Gessel, directeur van Fryslân Marketing, betreft wel. ,,Kom maar op met die hype rond de Elfstedentocht. Dat kan Fryslân enorm ten goede komen. De Tocht is een van onze sterkste merken.”

35 miljoen euro

Uit zijn hoofd rekent Van Gessel voor: ,,Als de Tocht doorgaat, wordt Fryslân platgelopen door bezoekers uit de rest van het land. Ik denk dat je zeker wel op een miljoen mensen kunt rekenen. Die spenderen gemiddeld 35 euro per dag aan zaken als brandstof en eten - dat is maar een voorzichtige schatting. Dat is een gigantische financiële injectie in Fryslân.”
Nog veel belangrijker is volgens de toerismegoeroe de mind-setting waar alle krantenknipsels en filmpjes op tv opgeteld voor zorgen: ,,mensen gaan Fryslân associëren met sportiviteit, cultuur en authenticiteit. Allemaal positieve eigenschappen die ervoor kunnen zorgen dat ze een bezoek aan Fryslân plannen. Het gaat uiteindelijk niet om de ene dag van de Tocht, maar om de duizenden dagen erná.”
Eigenlijk knijpt het promotiebureau zich in de handen met het bestaan van de schaatstocht, verklapt Van Gessel. ,,Overal zijn mensen op zoek naar dingen die uniek lijken. De Elfstedentocht ís uniek. Dat kan niemand ons nadoen. Niemand kan daartegen concurreren.”
Uitgehold Natuurlijk is dat zo, beaamt gedeputeerde van de provincie Fryslân De Vries, maar juist daarom moet je oh zo voorzichtig omgaan met alle aandacht rond de Tocht der Tochten, stelt ze.
,,Je kunt wel zeggen dat een hype economisch gezien goed is, maar dan heb je de zaken omgedraaid. De Elfstedentocht is niet bijzonder omdat hij economische waarde vertegenwoordigt, maar het heeft economische waarde omdat hij bijzonder is. De Tocht is auntentiek Fries en uniek. Laten we dat zo houden. Het gedoe eromheen holt het mooie karakter uit. Het gaat niet om tv-uitzendingen. Maar om de passie van zo veel schaatsers en vrijwilligers die helpen het feest mooi te maken.”
Mocht de Tocht nou niet doorgaan dan is dat jammer, maar niet getreurd voor toerismeman Van Gessel. ,,We hebben in ieder geval de pr weer gehad.” Gedeputeerde De Vries zou toch ietsje mokken. ,,Ik heb ’m zelf gereden in ’97. Dat wil ik heel graag nog eens doen.”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties