De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
woensdag 22 november

Regiovrijdag, 29 augustus 2008

Uitkomst naar waddenveerdiensten anders dan eerder onderzoek
Doeksen is de minst dure rederij
Terschelling - Rederij Doeksen is de goedkoopste vervoerder van passagiers en (vracht)auto’s van en naar de Waddeneilanden. Dat blijkt uit cijfers van een recent onderzoek, waarbij de tarieven van Teso, Doeksen en Wagenborg zijn vergeleken. Bij het onderzoek door consultatiebureau Ecorys uit Rotterdam zijn de tarieven afgezet tegen het aantal te varen kilometers.
Volgens onderzoeker Ambrosius Baanders is de stelling dat er bij Doeksen sprake zou zijn van duidelijk te hoge tarieven niet houdbaar, zeker niet op basis van deze kilometervergelijking.’’Dat wil niet zeggen dat stevige winsten niet mogelijk zijn’’, zegt Baanders. Wagenborg komt met de veerdienst op Ameland en Schiermonnikoog als duurste uit de bus.
In 2005 vergeleek Ecorys de tarieven in opdracht van Rijkswaterstaat ook al eens, toen op basis van de vaarduur. Die cijfers wekten de indruk dat Doeksen veruit de duurste rederij was. In dat onderzoek is volgens Baanders echter een zeer storende fout geslopen. ,,We hebben een fout gemaakt met een factor twee: in werkelijkheid moesten de gepubliceerde tarieven van Doeksen de helft zijn. Die van Teso en Wagenborg klopten wel. We betreuren de indertijd gemaakte hinderlijke fout en bieden daarvoor onze excuses aan.’’
Wordt uitgegaan van de vaarduur - met de juiste cijfers - dan is Teso voor passagiers 8 procent goedkoper dan Doeksen. De Terschellinger reder rekent echter 25 procent minder dan Teso voor het overzetten van auto’s en vrachtauto’s.
De (foutieve) cijfers van 2005 golden tijdens de discussie in de Terschellinger gemeenteraad over het openbare dienstcontract veerverbindingen als een belangrijke graadmeter. Ze zetten kracht bij aan de beeldvorming bij met name de fracties van VVD en Plaatselijk Belang - en van veel eilanders - dat Doeksen ,,veel te duur’’ is. Genoemde partijen stemden destijds tegen om concurrentie in de markt mogelijk te maken. Voor ondernemer Bernard Haantjes was het ongenoegen over de hoge veertarieven een van de redenen zich met de veerdienst te gaan bemoeien en EVT op te richten, die nu zo’n twee weken vaart.
Het was raadslid Martin Schellenberg (PvdA) die de cijfers destijds niet voor zoete koek aannam en zelf aan het rekenen sloeg. ,,De berekening van de heer Schellenberg is correct’’, zegt Baanders nu. Volgens de onderzoeker heeft directeur Paul Melles van Rederij Doeksen de fout tijdens de hoorzitting in mei in de Tweede Kamer ook aangestipt, ,,maar daar werd verder niet op in gegaan.’’
Ecorys haalde het rapport van 2005 onlangs weer uit de la, toen Rijkswaterstaat opnieuw opdracht gaf aan het bedrijf, onderzoek te doen naar de huidige situatie bij de reguliere bootdienst. Waterstaat wil de uitkomsten gebruiken om de concessieverlening (het exclusieve recht om de bootdienst uit te voeren) te onderbouwen. Ook moet er een beeld komen van het bestaan en de mogelijkheden van cherry picking (het afromen van de markt) door andere rederijen. Het onderzoek wordt waddenbreed uitgevoerd, inclusief Texel.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties