De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
dinsdag 24 april

Cultuurdinsdag, 21 augustus 2007

Interessant en boeiend orgelconcert door Josef Still
JACK FRÖLICH
In de muziekserie In en om de Martini in Sneek werd het orgel gisteravond bespeeld door de Duitse organist Josef Still. De Domorganist uit Trier had een compositie op het programma staan die ik nog nooit op orgel heb horen spelen, namelijk Engelsszene aus der Märchenoper Hänsel und Gretel, een opera gebaseerd op het sprookje van Hans en Grietje, van de Engelse componist Engelbert Humperdinck. Het stuk werd door de Engelse concertorganist Edwin Lemare voor orgel bewerkt. De muziek klonk, mede door de goede bewerking, maar vooral door het fraaie orgelspel en bijbehorende registratie, als mooie orgelmuziek.
Still opende zijn orgelbespeling met het Prealudium und Fuge in a- klein van Johannes Brahms, een werk dat ondanks het feit dat het door een componist uit de romantiek is geschreven, een barokke sfeer ademt. Het Prealudium en Fuge werd goed uit- en afgewerkt door de organist. Van de zeventiende-eeuwse Franse componist Georg Muffat speelde Still de Toccata tertia uit Apparatus musico-organisticus. Opvallend was hier de manier waarop hij registreerde. Zijn manier van spelen was een plezier om naar te luisteren.
Van een geheel ander kaliber was de Sonate I in f-klein van Felix Mendelssohn-Bartholdy een prachtige sonate waarin de bekende melodie van het koraal Was mein Gott will, das g’scheh allzeit naar voren komt. Josef Still speelde deze sonate bijzonder mooi, zeer muzikaal en goed doordacht. Opvallend waren het Adagio en het virtuoze Allegro assai vivace.
Praeludium et Fuga in C-groot is één van de veel gespeelde werken van Bach. De Toccata heeft een wat springerig thema dat op verschillende plaatsen in het pedaal terugkomt, soms gevarieerd. Daar overheen loopt een zelfstandige tegenmelodie, een prachtig voorbeeld van polyfonie, hetgeen ook voor de fuga geldt. Still speelde deze Toccata en Fuga goed uitgebalanceerd en met een uitstekende articulatie.
De muziek van Max Reger die Still hierna uitvoerde was totaal anders van stijl en vorm. Uit Zwölf Stücke werden de Rhapsodie in Cis-klein en het Capriccio in G-groot uitgevoerd. Indrukwekkende composities waarin spanning en ontspanning een grote rol spelen, maar ook de vaardigheden van de organist niet te onderschatten zijn. Still voldeed uitstekend aan de eisen die deze muziek aan de concertgever stelt.
Josef Still besloot zijn bespeling met de Fantasie in f-klein, Ein Orgelstück für eine Uhr van Mozart. Een mooi slot van een orgelconcert dat absoluut de moeite waard was. De aanpak van deze organist van de verschillende composities was uitstekend qua afwerking, registratie en techniek. Interessant was ook het programma met zijn verschillende soorten van stijlen en vormen uit de geschiedenis van de orgelmuziek.
Orgelconcert: Josef Still
Plaats: Martinikerk, Sneek
Belangstelling: 50 bezoekers

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties