De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zaterdag 18 november

Cultuurzaterdag, 16 juni 2007

Glansrol paarden bij opening Oerol
RIANNE KRAMER
Terschelling - ,,Heeft er iemand nog een kaartje over?’’ De 26ste editie van Oerol is nog niet eens officieel gestart of het geleur om toegangskaartjes is al begonnen. Een lange rij staat voor de grote circustent bij het strand in Oosterend te wachten totdat de deuren opengaan voor de allereerste Oerolvoorstelling: Cargo van het Franse theatergezelschap Théâtre du Centaure. Vriendelijk bedoeld hoongelach valt de vrouw ten deel, geen entreekaartjes. Die zijn al lang en breed uitverkocht.Terecht, zo blijk na afloop van de bijzondere productie waarin absolute glansrollen zijn weggelegd voor twee hengsten en een ezel.
De voorstelling wordt met een staande ovatie, gejoel en veelvuldige bravo’s beantwoord. Jos Thie, artistiek leider van deze Oeroleditie staat glimmend van trots te kijken. De kop van het festival is eraf en dat geeft een goed gevoel. ,,Mensen die theater zo belonen, daar doe je het voor’’, zegt hij, als het applaus weg ebt.
Cargo is een surrealistisch sprookje dat aansluit bij het thema van het tiendaagse Oerolfestival voor dit jaar: Sterke verhalen. In het stuk wordt een bekend thema uit de klassieke literatuur verbeeld: de centaur - half mens, half paard. Dit personage krijgt in deze productie dankzij de glansrollen van twee hengsten en een ezel prachtig vorm. Het stuk vertelt het verhaal van de avontuurlijke centaur Hélène, die droomt van een andere wereld en weg wil uit de havenstad waar ze woont. Haar broer Yvan, een stoere havenarbeider, staat daarentegen met beide benen stevig aan de wal. Als bootvluchteling Daoud arriveert zet de spanning van het nieuwe en het onbekende, de wereld van Yvan en Hélène op zijn kop.
Jos Thie noemt Cargo ,,een unieke voorstelling waarin een mythisch verhaal op prachtige wijze naar deze tijd is geplaatst’’. Hij doelt op de setting van de moderne haven met zijn robuuste machines en de rol van de bootvluchteling. Alle eer voor dit stuk komt toe aan de drie viervoeters. De twee paarden, waaronder de Friese hengst Graal, geven verbluffende choreografieën ten beste, op muziek en op het geluid van havenmachines. Subtiel en precies in de maat bewegen ze zich mee op de muziek en op de filmbeelden die achter de dieren afspelen.
Met Cargo is de kop van Oerol eraf. Officieel is het tiendaagse festival dan echter nog niet geopend. Dat mag minister Plasterk van Cultuur even later doen op festivalterrein Westerkeyn in Midsland. Hem valt de eer te beurt het eerste sterke verhaal van het culturele festival te vertellen, wat hij doet op een grote stoel tussen het publiek. ,,Gisteren zat ik nog in de ridderzaal vlakbij de troon. Maar hier te mogen zitten, vind ik eigenlijk een veel grotere eer’’, grapt hij naar het publiek dat zich in groten getale op het terrein heeft verzameld.
Na enkele lovende woorden over het ,,gigantische culturele evenement’’ dat Oerol volgens hem is, is het de beurt aan Wende Snijders om het podium te betreden. De Nederlandse zangeres zal nog meermalen tijdens het festival te beluisteren zijn met de muzikale voorstelling Adem die vandaag in première gaat. De chansonnière staat nog maar net op het podium of de menigte begint te swingen. Een drankje in de hand, een glimlach op het gezicht. Oerol is nu officieel begonnen.

Wereldliteratuur

Kunstenaars en theatermakers van vijftig locatieproducties hebben zich dit jaar, met het oog op het thema Sterke Verhalen, laten inspireren door de mooiste verhalen uit de wereldliteratuur, van onder anderen Homerus, Brecht en Shakespeare. ,,En ook Rilke komt voorbij. Mijn persoonlijke favoriet’’, aldus Thie bij de officiële opening.
Thie vervangt voor één jaar Joop Mulder die een sabbatical heeft genomen. De Friese theatermaker heeft naar eigen zeggen de kans aangegrepen zijn eigen stempel op het festival te drukken, met meer straattheater en meer Friese inbreng. ,,Met straattheater is Oerol ooit begonnen, dat moet je koesteren’’, aldus Thie. In totaal zijn er dit jaar dertig straattheaterartiesten. Van de vijf jonge theatermakers die een productie verzorgen in de theaterwerkplaats komen er twee uit Fryslân: Willem Wassenaar uit Minnertsga en Jellie Schippers uit Burgum. Ook productiehuis ’n Meeuw uit Leeuwarden en de Friese choreografe Grietine Molenbuur dragen hun steentje bij aan het Oerolprogramma.
Na het 25-jarig bestaan vorig jaar, vond de organisatie van Oerol het tijd voor een frisse start. Zo is dit jaar de beeldende kunstroute in ere hersteld en is gekozen voor een horizontale programmering, met elke dag hetzelfde programma-aanbod voor locatieproducties.
Terschellings Oerol duurt nog tot en met 24 juni.
.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties