De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zaterdag 18 november

Regiodonderdag, 15 februari 2007

Eerste campagnes al afgelast
Ruzie om promotie van watersport

Leeuwarden - Fryslân Marketing, het toeristisch promotie-bureau van de provincie, en 125 watersportondernemers uit de Zuidwesthoek verschillen heftig van mening over de watersportpromotie. Door de ruzie is er tot dusver amper een cent uitgegeven om extra watersporters te trekken.

Het Samenwerkingsverband Promotie & Varen in Friesland heeft de komende vier jaar 100.000 euro per jaar opzij gelegd voor het promoten van de watersport. De provincie ondersteunt deze promotieactie jaarlijks met 400.000 euro, op voorwaarde dat de watersportondernemers meedoen in de campagne Beleef Friesland van Fryslân Marketing. Tot dusver heeft de provincie het geld nog niet overgemaakt, omdat de twee clubs het niet eens kunnen worden over een gezamenlijke campagne.
Kees Alberts van Varen in Friesland zegt dat ‘zijn’ ton zo efficiënt en doeltreffend mogelijk moet worden ingezet om watersporters naar Fryslân te halen. Hij stelde onder meer acties voor op de grote watersportbeurzen Boot Düsseldorf in Duitsland en Boot Holland in Leeuwarden. ,,Wij willen dat onze investeringen direct boekingen opleveren. Ons geld moet ten goede komen aan de watersport. Die garantie krijgen we bij Fryslân Marketing niet”, klaagt Alberts.
Hij voegt er aan toe, dat hij zich in grote lijnen wel kan vinden in de promotiecampagne van het marketingbureau. ,,Maar we hebben voor onze branche concrete acties nodig. De afgelopen drie jaar is niks aan promotie gedaan en we zien dat het aantal watersporters afneemt. Er moet iets gebeuren. En snel”, meent Alberts.
In december had Varen in Friesland al concrete plannen neergelegd bij Fryslân Marketing, ,,maar ze hadden daar toen nog geen programma”.
Directeur Paul van Gessel van Fryslân Marketing zegt dat zijn bureau inmiddels wel een strategisch programma heeft uitgewerkt. Te laat, zegt Alberts. ,,De eerste slag hebben we nu al verloren”, aldus de Hegemer jachtverhuurder. ,,Boot Düsseldorf is voor ons de start van het verkoop- en boekingsseizoen.”
Van Gessel verklaart dat hij de watersportcampagne wil integreren in het totale promotiepakket van Beleef Friesland. Hij heeft Varen in Friesland aangeboden zitting te nemen in de Raad van Advies van Fryslân Marketing. ,,Dat is een adviesorgaan dat viermaal per jaar bijeenkomt. Wij willen meer invloed. Wij willen dagelijks over de schouders meekijken waar onze 100.000 euro aan besteed wordt”, reageert Alberts. Volgens Van Gessel is dat onmogelijk. ,,We zitten als toeristische ondernemers met zijn allen in een bus. Halverwege komt er een partner met een duit centen en die gaat aan het stuur trekken. Maar ik denk dat we er wel uitkomen.”
De Friese Staten eisten gisteravond dat de ruziënde partijen er binnen twee maanden moeten uitkomen wil de provincie met vier ton over de brug komen. In april wordt de kwestie opnieuw besproken.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties