De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zondag 19 november

Regiodonderdag, 11 januari 2007

Wolvega zoekt miljoenen voor tunnelspoorbak
Wolvega - De trein door Wolvega moet in de nabije toekomst door een tunnelbak rijden. De gemeente Weststellingwerf gaat de komende jaren miljoenen zoeken voor deze klus. Burgemeester Van Klaveren hoopt op geld van Verkeer en Waterstaat.
Een ander miljoenenproject voor de komende vijftien jaar is de bouw van een aquaduct in de provinciale weg naar Lemmer bij Nijetrijne. Hier moet een moeraszone komen tussen de Weerribben en de Rottige Meenthe.
Verder staat het opknappen van het Van der Sandeplein in Wolvega, versterking van de paardensport en herstel van oude veengebieden bij Noordwolde op het programma. Het ‘Werfboek’ met alle ambities werd gisteren gepresenteerd.
De plannen behelzen onder meer een verdiept spoor en aansluiting van natuurgebied de Rottige Meenthe bij de Weerribben.
De grootste ambitie is de verdieping van het spoor over een lengte van een kilometer. Dat plan moet de onveilige verkeerssituaties rond de twee spoorwegovergangen in Wolvega oplossen, omdat de wegen dan over het spoor heen liggen. De ‘spoorbak’ moet minstens drie kilometer lang en vijf meter diep worden. De gemeente schat de kosten op twintig miljoen euro, maar een financiële onderbouwing is niet in het Werfboek opgenomen.
Gedeputeerde Baas liet zich dan ook kritisch uit over de financiering. ,,Er was een tijd dat Den Haag veel geld neerlegde om gelijkvloerse spoorwegovergangen ongelijk te maken. Maar die tijd is voorbij.” Het project wordt dan ook een ‘zoektocht naar geld’. ,,Mogelijk moet een groot deel van het geld bij private partijen vandaan komen, zoals bedrijven die profiteren van de aanleg van de spoorbak door er bijvoorbeeld een kantoor bovenop te zetten. Ook zal het een langdurig proces zijn, omdat het jaren duurt voordat alle partijen met de neuzen dezelfde kant op staan.”
Burgemeester Van Klaveren geeft dan ook aan dat het verdiepte spoor de duurste van drie mogelijkheden is. ,,We kunnen ook tunnels bouwen of de wegen verleggen, maar omdat het ging om ambities, hebben we de meest ambitieuze optie gekozen.”
Een ander thema dat bij het gemeentebestuur hoog op de agenda staat, is het aansluiten van de Rottige Meenthe bij het Overijsselse Nationale Park de Weerribben. ,,Dat past in het rijksbeleid, waarin staat aangegeven dat natuurgebieden verbonden moeten worden”, aldus Van Klaveren. Een logisch vervolg daarvan is de aanleg van een aquaduct voor de N351 bij Nijetrijne. ,,Voornamelijk voor de natuur”, legt Van Klaveren uit. ,,Want naast het water komen twee moerasstroken te liggen van tien meter breed, waardoor de moerasgebieden die nu nog ten noorden en ten zuiden van de weg liggen met elkaar worden verbonden.”
Baas zei blij te zijn met de ambities, maar vindt dat Weststellingwerf de lat hoog legt. ,,Niet dat het totaal onmogelijk is, maar het wordt een hell of a job voor de gemeente. Het bestuur zal met veel creativiteit de middelen bijeen moeten krijgen voor de projecten.” Ook Andriesen hield een slag om de arm. ,,We moeten samen zien hoe ver we moeten komen. Ik ben in elk geval blij dat Weststellingwerf oog heeft voor de waarde van de natuur.”k
.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties