De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
dinsdag 21 november

Economiedonderdag, 11 januari 2007

Van automonteur naar eigen caravanzaak
SIMON TALSMA
Leek – Al jaren leefde er bij Theo en Binny Hoekstra de wens om nog eens een eigen zaak te beginnen. Zoals bij veel meer mensen, bleef de wens op de achtergrond sluimeren. ,,Ik werkte al 27 jaar bij een autobedrijf. Eerst alleen als monteur en later kwamen daar andere werkzaamheden bij. Binny werkte als boekhouder bij een organisatie en het leven was goed. In het voorjaar met de caravan genieten van vooral Drenthe en de Achterhoek. En in de zomer gingen we met de caravan heel Europa door.”
In oktober 2005 viel bij Hoekstra bij het doorbladeren van de krant zijn oog op een advertentie voor een bedrijfsleider bij de caravanzaak van Henny en Egbert Egberts in Leek. ,,Kennelijk valt je oog op interessante vacatures wanneer je niet meer helemaal tevreden bent met je huidige baan”, geeft Hoekstra aan. ,,We waren er al uit dat we graag een bedrijf in de recreatie wilden beginnen. Een camping in het buitenland was geen optie. We hoefden niet zo nodig uit Nederland weg. Maar met onze grote ervaring met vakantie vieren met de caravan viel alles ineens op zijn plaats.”
Binnen enkele maanden was Hoekstra bedrijfsleider bij het Leekster caravanbedrijf. De overnameplannen kwamen in een stroomversnelling nadat Hoekstra bij de vorige eigenaar aangaf dat zijn vrouw boekhouder is. ,,Kennelijk was dat toch een belangrijke wens van de oprichter van het bedrijf: dat een echtpaar de zaak kon overnemen.”
Vanaf dit jaar zijn Hoekstra en zijn vrouw eigenaar van de onderneming. Binny: ,,In de afgelopen maanden konden we volledig worden ingewerkt. Ik heb mijn baan opgezegd en ben vorig jaar maart hier in de zaak gekomen.” Het personeel werd overgenomen zodat de klanten voor een groot deel nog vertrouwde gezichten zullen tegenkomen. Bij het bedrijf werken er zeven mensen in vaste dienst.
Deze maanden zijn traditioneel de rustige maanden van het jaar. ,,Pas in maart/april komen de overwinteraars terug uit Zuid-Europa en moeten de caravans weer hun onderhoud hebben. Tevens gaat dan het nieuwe kampeerseizoen weer los en worden er weer nieuwe caravans aangeschaft.”
De komende weken is Hoekstra met zijn bedrijf druk bezig met de voorbereidingen van de Caravana eind deze maand in het WTC Expo in Leeuwarden. ,,Daar moet je voor de klanten wel aanwezig zijn. Wellicht dat er nog verkopen door volgen.” Een groot deel van de caravanverkopen komt tot stand via internet. ,,Vandaar ook dat we bij iedere nieuwe caravan direct de gegevens op internet zetten. Deze ontwikkeling wordt voor de branche steeds belangrijker.”
Ook in de types zijn er ontwikkelingen waar te nemen, merkt Hoekstra op. ,,We hebben een compleet aanbod en zijn daarbij gespecialiseerd op de ervaren caravanbezitters met veel vrije tijd die voldoende luxe willen. Accessoires als caravanmovers, elektrische apparatuur waarmee je de caravan op zijn plek kunt zetten op de camping of thuis in de stalling, worden steeds meer verkocht. Maar ook apparatuur die de caravan automatisch horizontaal kan zetten.”
Met de exclusieve merken Eriba, Avento en Sprite biedt de nieuwe eigenaar veel caravans aan voor de ‘trekkers’. ,,Vijftigplussers gaan met de caravan in de wintermaanden veel op stap. Dit is voor ons een belangrijke doelgroep. Kleinere airodynamische typen van Eriba gaan dan ook snel.”
In de afgelopen weken kwam er veel werk op het bedrijf af door het afschaffen van het analoge televisiesignaal. ,,We hebben veel schotels moeten plaatsen. De mensen willen toch tv blijven kijken. Wij zijn echter blij dat we op vakantie niet meer automatisch na het avondeten achter dat ding kruipen.”

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties