De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
zaterdag 24 februari

Economiezaterdag, 3 juni 2006

De wondere wereld van technisch productontwikkelaar ICY uit Lemmer
‘Ik ben geen pure Willy Wortel’
ALLERT VAN DER HOEVEN
Kastjes waarmee vakantieparken duizenden euro’s aan energiekosten kunnen besparen, draadloze systemen die defecten aan verwarmingsketels al vroeg signaleren. ICY uit Lemmer, ontwikkelaar van technische systemen, is innovator pur sang. Toch voelt eigenaar/directeur René Nederhoed (48) zich geen pure Willy Wortel. ,,Ik vind het ondernemen in de volle breedte leuk.’’
Vakantieparken. Prachtige middenterreinen met subtropisch zwemparadijs en allerlei andere voorzieningen. Allemaal tot in de puntjes geregeld met de modernste technieken. Maar dan de huisjes. Voorzien van alle comfort, maar geen enkele controle op het energieverbruik. ,,Mensen laten de verwarming rustig aan als ze de hele dag op pad zijn, waar ze thuis de thermostaat wel laag zouden zetten.’’ Gevolg: een enorme energieverspilling. Een vakantiehuisje verstookt op jaarbasis zo evenveel als een eengezinshuis. En dat terwijl de vakantiehuisjes in de winter niet of nauwelijks gebruikt worden. De tijdelijke bewoners maken zich daar niet druk om, de rekening is voor de parkbeheerder.
Dat bracht Nederhoed aan het denken. Hij ontwikkelde een kastje dat de verwarming uitschakelde als er niemand aanwezig was. De eerste versie van nu vijftien jaar geleden was nog primitief, met een knop die de bewoner iedere twee uur moest indrukken. Maar de nieuwste versie is heel geavan-
ceerd. Bewegingssensoren leggen vast of er mensen in het huisje zijn. Als er twee uur lang geen beweging geregistreerd wordt, schakelt de verwarming uit. Dat scheelt per jaar honderden euro’s per huisje. Nederhoed heeft zijn geoctrooieerde uitvinding inmiddels kunnen verkopen aan parken van de grote ketens Center Parcs, Sun Parcs en Landal GreenParcs. Het betekende voor het bedrijf het afgelopen jaar een grote uitbreiding van de orders.
En eenmaal binnen bij de vakantieparken, kijkt Nederhoed verder. De verwarmingsketel van de huisjes was zijn volgende project. Want die is goed voor hoge onderhoudskosten. ,,Vaak hebben parken een contract van zeven keer 24 uur bij een installateur en lopen er ’s avonds ook nog eens onderhoudsmedewerkers rond, die komen als er een ketel uitvalt.’’
Het leeuwendeel van deze storingen is goed te voorspellen, merkte Nederhoed. Een lage waterdruk bijvoorbeeld is de grootste boosdoener. Maar ook een kapotte pomp geeft al eerder signalen af. Zo’n pomp loopt moeilijker en de temperatuur in de ketel stijgt daardoor.
Ook hiervoor bedacht Nederhoed een oplossing. Een cv-ketel waar een probleem dreigt, geeft via een kastje een signaal af. Dat signaal hupt via een draadloos systeem van huisje naar huisje tot een centraal punt. Omdat dit signaal tijdig aankomt, kan de monteur rustig gaan kijken tijdens de wekelijkse wisseling van huisjes op vrijdag. ,,Bij een vakantiepark van Sun Parcs in België kon hierdoor het onderhoudscontract met de installateur terug van 7 x 24 uur naar 5 x 8 uur per week. En de twee onderhoudsmedewerkers ’s nachts waren niet meer nodig.’’
Het draadloze zendsysteem van de onderhoudsmelder, eenvoudig en daardoor laag in de kosten, schept nog veel meer mogelijkheden voor ICY. Zo bekijkt Nederhoed nu de mogelijkheden voor alarminstallaties voor bedrijven en jachthavens.
Nederhoed zoekt bij zijn uitvindingen de kruimels die de grote bedrijven laten liggen. ,,Grote bedrijven kunnen heel veel goed opgeleide mensen inzetten om nieuwe producten te ontwikkelen. Maar die bedrijven zoeken de krenten uit de pap, de massaproducten. Een kleine markt is voor hen minder interessant. Wat voor hen klein is, kan voor een klein bedrijf een leuke inkomstenbron zijn.’’
Nederhoed houdt van het uitvinden. Hij is lid van de Nederlandse Orde van Uitvinders (NOVU). ,,Maar ik wil wel producten uitvinden die commercieel te maken zijn. Dat onderscheidt me van veel uitvinders, die puur en in de diepte met het product bezig zijn.’’
Negen medewerkers heeft Nederhoeds bedrijf ICY nu, bij een omzet van een kleine twee miljoen per jaar. Veel groter hoeft het niet te worden, als het aan hem ligt. Daarvoor vindt hij het te mooi om zelf heel direct met de producten bezig te zijn. En met de klanten. ,,Het is heel leuk om te zien dat een klant net zo enthousiast is over een product als ikzelf.’’

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties