De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
woensdag 22 november

Cultuurmaandag, 27 februari 2006

Toneel is dé plek van Theo Maassen
Wiggele Wouda
Vroeger, wanneer hij met zijn ouders naar De Efteling ging, spraken ze altijd een centraal punt af waar ze naar toe konden gaan in het geval dat ze elkaar kwijt zouden raken. Volgens Theo Maassen in zijn nieuwste theatershow Tegen beter weten in , hebben wij geen centraal punt meer nu we de weg zijn kwijtgeraakt.
Maar één troost, zijn plek is bekend: het toneel. En wie deze cabaretier in deze show bezig ziet in een overzichtelijk inboedeldecor -als ready mades - van de nalatenschap uit zijn ouderlijk huis, weet dat die plek hem ook toebehoort.
Oké, dat Maassen zichzelf als de nieuwe messias (let wel, met kleine letter m) beschouwt, is wat overdreven. Maar wat hij zegt en beweert in deze show, snijdt hout op alle momenten en hij deelt daarmee rake klappen uit. Voor wie gevoelig is voor scherpe relativering van zijn eigen religieuze dogma’s en sociale en culturele opvattingen is het dus oppassen geblazen.
Maassen spreekt anderhalf uur lang over wat hem dwars zit in onze onthechte samenleving. En als een échte cabaretier spiegelt hij zijn opvattingen tegenover die van de heersende klasse. Telkens als hij wat zegt, denk je: dit is goed, dit moet ik onthouden. En je schrijft het op in je aantekeningenboekje. Maar thuisgekomen overzie je dat citatenlandschap en kun je maar een ding concluderen: Maassen is niet alleen een geweldige komiek maar ook een scherpe waarnemer die keer op keer bewijst dat hij de humor gebruikt om zijn gehoor aan het denken te zetten. En dat talent is maar weinigen gegeven.
In Tegen beter weten in houdt Maassen het heel dicht bij zichzelf. Hij vertelt openhartig over de dood van zijn moeder en het feit dat hij nu wees is. Maar de tijd kan hij toch niet stopzetten en hij stelt dus voortdurend vraagtekens bij wat wij hier op deze aardkloot aan het doen zijn. We betalen belasting om de wapenindustrie op gang te houden, terwijl de liefdadigheid voor goede doelen het moet hebben van collectanten.
We vermoorden uit naam van God (,,Mohammed is een typetje van God. O jee, wat zeg ik nu. Straks steken ze mij ook nog neer. Hoewel, statistisch gezien is de kans wel heel erg klein dat ze nu weer een Theo neersteken’’) terwijl hij liefde is. Maar liefde maakt blind met alle gevolgen van dien.
Over kanker, de fundamentalisten, het ‘gezeur’ van vrouwen, het terrorisme (,,Bij die aanslagen op de Twin Towers moet ik altijd denken aan Ter Zee, Ter Land en In de Lucht’’ ): het zijn pijlen die hij slijpt en afschiet in zijn show. Hij spiegelt, kankert en is razend scherp en gevaarlijk in zijn analyses waarin overigens zijn mannelijkheid en de jacht om een jong ‘ding’ te scoren wel heel veel voorkomt. Soms tot vervelends toe.
Echter, zijn daarbij gehanteerde humor is van een zeldzaamheid die hem karakteriseert zoals hij is. Soms tendeert wat hij zegt naar iets prekerigs, maar daar is niets op tegen want zijn schaduwgrappen compenseren veel. Alles wat hij zegt staat ten dienste van en staat nooit op zichzelf.
Theo Maassen trekt met zijn verhalen - die qua tempo wel omhoog kunnen - als een vingernagel over een schoolbord, schuurt met zilverpapier over een vulling en hij licht tegels op waaronder gebroed zich schuilhoudt dat hij keihard en onverhoeds fileert en een geweten schopt. En dat allemaal in een komisch jasje dat wij met veel overgave aantrekken. Voor sommigen voelt dat als een tweede huid, voor anderen als een extra winterjas. Met Tegen beter weten in overtreft Maassen zijn eigen talent. Het is een grandioze voorstelling van een cabaretier die in Nederland tot de absolute top behoort.
Voorstelling: ‘Tegen beter weten in’ van Theo Maassen
Plaats: De Harmonie, Leeuwarden
Belangstelling: uitverkocht

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties