De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
dinsdag 21 november

Cultuurmaandag, 27 februari 2006

‘Driekoningenavond’ is magnifiek toneel
Wiggele Wouda
Als Tryater nou eens Teu Boermans voor een seizoen inhuurt als gastregisseur. Dan hoef je geen excuusbrieven meer te sturen, lopen er geen mensen weg tijdens de voorstelling en hoef je je na afloop van de première niet in allerlei mediale bochten te wringen om je kunstopvatting te legitimeren en tegen heug en meug in te verdedigen. Want wat hij met Driekoningenavond van William Shakespeare door De Theatercompagnie laat zien, is in één woord magnifiek!
Wat kan deze man acteurs tot grote hoogten laten stijgen en wat is zijn theateropvatting toch helder, verfrissend, interessant en boeiend. En dan heb ik het nog niet eens over zijn heerlijke brutale vertaling van dit stuk.
Shakespeare moet je óf zo authentiek mogelijk spelen óf je geeft er een totaal eigen moderne interpretatie aan. Voor die laatste optie heeft Boermans gekozen. Daar komt nog bij dat Driekoningenavond een komedie is die hij vanuit een dramatische opvatting benadert. De humor komt dan alleen naar boven op die plaatsen waar de humor naar boven moet komen en dan ook nog eens met een inhoudelijke schaduw. Onder andere daardoor is deze voorstelling zo perfect in balans en zo fantastisch mooi. Een feest om naar te kijken.

Ware liefde

De thematiek van Driekoningenavond is domweg de liefde. En die krijgt in deze voorstelling allerlei gezichten die spiegelend soms rake klappen kan uitdelen. Door een schipbreuk bij Illyrië worden de tweeling Sebastiaan en Viola gescheiden. Maar hun liefde blijft bestaan. Viola kleedt zich als jongen met de naam Cesario en treedt zo in dienst bij de hertog Orsino, die op zijn beurt weer hopeloos verliefd is op de gravin Olivia (heerlijk neergezet door Saskia Temmink). Maar deze moet niets van hem hebben. Ach, het is een puberverhaaltje dat we herkennen uit diverse soaps met dit verschil dat de liefde in deze voorstelling omringd is met belangen die de ware liefde als een schild tegenhoudt.
Helemaal door een aantal randfiguren waar de zuipschuiten Top en Bips (Mike Reus) er twee van zijn. Top wordt gespeeld door Paul de Leeuw die bewijst meer te kunnen dan alleen maar showhost en zanger te zijn. Hij maakt zich ondergeschikt aan en stelt zich helemaal ten dienste van het stuk en vult zijn rol - letterlijk en figuurlijk - grandioos in.

Gouden vondst

Carice van Houten als Viola/Cesario is een gouden vondst. Maar ja, dat ze acteren kan wisten we al. Ze spreekt samen met haar tweelingbroer in een dialect (Sallands/Drents) en dat werkt zo vertederend en is qua theatraal effect buitengewoon opwindend. Ter plekke word je weer verliefd op haar. En als ze met Tijn Docter als Sebastiaan dan ook nog eens de Twarres-hit Wêr bisto aanhaalt, als ze elkaar eindelijk gevonden hebben, ben je helemaal verloren. Ook al heb je nog zo’n orthodoxe Shakespeare-opvatting.
Muziek speelt trouwens in deze, in een schitterend transparant kantorenpand gesitueerde voorstelling, een speciale rol. Het neigt hier en daar naar kitsch, maar onder anderen de evergreen Where do I begin ontworstelt zich uit dat kitschstof en past zo precies in dit concept. Frank Lammers als de moderne zakenman Orsino die hopeloos verliefd is, verdrinkt door de klanken van de muziek in een zweem van ongeluk en rouw, maar herstelt zich rokend, tierend en vloekend. Hoe kan het ook anders als moderne manager die in zijn eigen kantooruren op een loopband aan de conditie werkt.
Driekoningenavond is een heerlijk stuk om te spelen als je naar het plezier en de inzet kijkt van de acteurs. Maar het is vooral een heerlijk stuk om naar te kijken. Toneel zoals toneel behoort te zijn. Een heerlijke belevenis.
Voorstelling: ‘Driekoningenavond’ van William Shakepear door De Theatercompagnie
Regie: Theu Boermans
Plaats: De Harmonie
Belangstelling: 350 toeschouwers
Bijzonderheden: deze voorstelling is nog te zien op 12 april in De Lawei

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties