De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 19 april

Regiovrijdag, 2 september 2005

Princessehof aast op keramische vloer in entreehal
RIA KRAA
Leeuwarden – Toonaangevend keramisch kunstenaar Babs Haenen gaat wellicht een vloer van keramische tegels ontwerpen voor museum het Princesshof in Leeuwarden. Dat zei conservator Ank Trumpie vrijdag bij de presentatie van de nieuw ingerichte zalen voor moderne en hedendaagse keramiek. Een internationaal toonaangevend museum op dit vlak wil natuurlijk meteen bij de entree laten zien wat het waard is, zegt ze. De plannen verkeren nog in een pril stadium; er zijn nog geen financiën voor. In de grote ruimte onder de hanebalken wordt voortaan een selectie van het laatst aangekochte werk getoond en daar toont Haenen een techniek waarbij twee kleuren porselein worden gemengd en dan geplooid alsof het textiel was.
Het Princessehof opent morgen een tentoonstelling van vier kunstenaars uit Senegal die drie maanden in Nederland werkten op uitnodiging van het Europees Keramisch Werkcentrum. De rest van het museum heeft een langdurige en grondige gedaanteverwisseling ondergaan. Er is een grote vitrine die in één oogopslag laat zien hoe in de vorige eeuw de keramiekkunst zich ontwikkelde van ‘gewoon’ pot- en vaatwerk tot abstracte sculpturen. Er is een zaal die tijdelijk de belangrijkste werken en (via een video-interview) de inspiratie en motivatie van ’s lands belangrijkste keramiekkunstenaars toont, te beginnen met het levenswerk van Han Boerrigter. Hele bekende werken van bijvoorbeeld Picasso, Lucebert en Appel hebben een aparte vitrine. ,,Want nog steeds weten veel mensen niet dat die kunstenaars keramiek maakten. Die denken dat het bij aardewerk alleen om potjes en pannetjes draait. En die suffe beeldvorming wil ik nou eindelijk eens doorbreken.
Cheikh Diouf, Samba Fall, Ibrahima Niang en Camara Gueye komen alle vier uit Dakar en hun werk is boumbaclaque, wat zoveel wil zeggen als vet cool. Voor henzelf is het niks bijzonders, ze maken deel uit van de reguliere kunstenaarsscène van hun stad en die is net zo contemporain als hier of in welke westerse stad dan ook.
,,Dakar is helemaal niet zo anders dan Rotterdam’’, zegt conservator Ank Trumpie, die met de tentoonstelling wil laten zien hoe vooringenomen westerlingen vaak aankijken tegen Afrika en Afrikaanse kunst: we zien de traditie, de volkscultuur, de armoede. De verbazing bij het zien van hun moderne werk is groot, zien de vier Senegalese kunstenaars die nu drie maanden in Nederland gewerkt hebben – en daar verbazen zij zich dan weer over. Alsof zij geen mobieltjes, internet en televisie hebben in Afrika!
Het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch nodigde het kwartet uit en ze werkten er de afgelopen weken onder begeleiding van Hans van Bentem, een van de grote keramisten van Nederland. Dat bood hen royaal de mogelijkheid om alle mogelijkheden van keramiek uit te buiten; ovens zo groot als die in Den Bosch zijn voor een kunstenaar nauwelijks te bekostigen. Van Bentem liet hen (onder meer door een bezoekje aan het Kröller Möller museum) zien welke schaal en technieken mogelijk zijn. Maar het is voor het EKWC vooral ook een mogelijkheid om te zien wat kunstenaars uit andere landen met keramiek doen. ,,Het middel is een beetje nieuw, maar ik heb natuurlijk al mijn eigen stijl en mijn eigen ideeen’’, zegt Ibrahima.
Voor Cheikh lag de uitdaging vooral in het intensief samenwerken en laten zien wat je in korte tijd kunt neerzetten, meer dan het ontkrachten van stereotype beelden over hem en zijn landgenoten. Het flitsende van hun werk wordt in het Princessehof krachtig benadrukt door een begeleidende impressionistische film van FilmLikePeople over Dakar, waarin traditionele en moderne beelden in elkaar overvloeien: vrouwen in lange gewaden met schalen op het hoofd naast de krantlezende forens in de trein, zwerfhonden op ongeplaveide straten naast een horde hippe strandsporters in felle trainingspakken. Veel aandacht voor het blikkerende licht en het felle alom in Senegal aanwezige geel en groen.
Vormgever Fons Schiedon bedacht een fluorescerend, bijna hypnotiserend decor en terwijl daar nog druk aan gewerkt wordt, zegt Ank Trumpie de komende jaren veel meer te laten zien van internationale keramiekkunstenaars. ,,Nederland is in de wereld zeer toonaangevend en een voorloper op dit gebied, maar het wordt wel steeds spannender om te volgen wat er ver over de grens gebeurt, verder dan de Westerse cultuur. Daar hebben we in het Princessehof nooit veel mee gedaan.’’

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties