De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
dinsdag 21 november

Cultuurwoensdag, 25 augustus 2004

Drie eeuwen ruzie in tien dagen
DINGEMAN VAN WIJNEN
Het Holland Festival Oude Muziek in Utrecht barst op 27 augustus weer los. Als altijd gaan om half zeven ’s avonds die vrijdag de klokken van de Domtoren en van de kerktorens in de binnenstad weer beieren.
Maar dan is er al een masterclass geweest, van niemand minder dan Anthony Rolfe Johnson, over Oper Seria. We kennen Rolfe Johnson in Nederland onder meer van zijn geweldige interpretaties van Monteverdi-opera’s. In Utrecht staat de achttiende-eeuwse opera centraal in een driedaags symposium, en deze masterclass is de opmaat.
Ruzie, die is er volop in het Festival. Of althans: polemiek, discussie. Drie belangrijke discussies staan centraal. Die in de zeventiende eeuw, tussen Monteverdi en Artusi (de muziek van Monteverdi noemt hij ,,kakofonie’’). Die in de achttiende eeuw tussen Frankrijk (,,daar zit geen maat of melodie in’’) en Italië (,,Er zou een politiebevel moeten komen dat het zingen van Pergolesi verbiedt!’’). En die in de negentiende eeuw, tussen Wagner (,,Dit is chaos!’’) en Brahms (,,Daar zit geen muziek in.’’)
Natuurlijk zal het vooral een polemiek in noten zijn, in klinkende muziek. Musici die we mogen verwachten: Chiara Banchini met haar ensemble 415, Musica ad Rhenum met muziek van Purcell, Malcolm Bilson en Bart van Oort, The English Concert met Andrew Manze, het Combattimento Consort, het Nederlands Kamerkoor, Anima Eterna onder leiding van Jos van Immerseel en Jordi Savall met zijn ensembles - voorwaar een keur van topartiesten (want het is nog maar een greep).

Stiefkindje

De directiewisseling bij het Festvial heeft als we naar het programma kijken de zaak geen kwaad gedaan. Nieuwe directeur Jan Van den Bossche heeft boeiende thema’s bedacht en goede musici naar Utrecht gehaald. De echt óude oude muziek is wel wat het stiefkindje geworden. Sequentia komt, met muziek uit de negende eeuw, er is een mis van Dufay, en dat is het dan. Niet meer die late avonden in middeleeuwse kerken met Engelse topzangers die Josquin zingen, of Obrecht: de herinnering kan nog steeds bijna buikpijn opleveren. Wil het Festival zijn naam waard blijven dan moet de muziek van voor 1600 snel terugkomen.
De centrale componist van het Festival tenslotte is Von Biber, en dat zal veel moois opleveren. En er is een Artist in Residence zoals dat in goed Hollands heet, een musicus die in het Festival centraal staat, de tenor Marco Beasley. Alleen die is een reis naar Utrecht al waard.
Alle informatie over het Holland Festival Oude Muziek Utrecht is te vinden in een krant die opgevraagd kan worden bij de Organisatie Oude Muziek in Utrecht. (Tel. 030 2303838). Ook is er een website: www.oudemuziek.nl.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties