De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 24 mei

Regiodinsdag, 22 juni 2004

Drachten krijgt langste brug van het Noorden
Drachten - Drachten krijgt de langste fiets- en voetgangersbrug van het Noorden. De brug gaat van de Overstesingel (ter hoogte van de Kuinder) over de doorgaande Zuiderhogeweg naar de Eikesingel (ter hoogte van de Burmanialaan). De totale lengte bedraagt liefst 370 meter, het hoogste punt vijf meter.
De verkeerslichten op de kruising van de Overstesingel, Eikesingel en Zuiderhogeweg worden vervangen door een tweebaans mega-rotonde met bypass. De bypass is bedoeld voor automobilisten uit de wijken Morrapark, Himsterhout en de Drait die de A7 richting Heerenveen of Groningen opwillen. Zij hoeven niet de rotonde te nemen, maar kunnen meteen rechtsaf via de bypass.
De gemeente Smallingerland is de afgelopen jaren druk bezig de verkeerslichten in Drachten te vervangen door rotondes. Dit zou voor een betere verkeersdoorvoer zorgen. Volgens wethouder Pultrum is een bypass nu nog niet direct nodig, maar in de toekomst zeker. De Zuiderhogeweg is de drukste weg in Drachten. De weg, die begint als Noorderhogeweg, verbindt de Wâldwei met de A7. Per etmaal passeren er 23.000 voertuigen deze weg. Over een jaar of tien zijn dat er dertigduizend, is de berekening.
Om fietsers en voetgangers veilig van oost naar west te laten gaan, is de brug ontworpen. Smallingerland schreef daarvoor een prijsvraag uit. Winnend architect is Rein Hofstra uit Grou, bekend van de oude en nieuwe Slachtebrug. Nooit eerder ontwierp Hofstra een brug met een dergelijke lengte. De Slachtebruggen hebben een lengte van respectievelijk dertig en zestig meter. ,,Het gaat om een zogenoemde luie brug’’, licht Hofstra toe. Daarmee bedoelt hij een geleidelijke stijging naar de tophoogte van vijf meter. ,,Vandaar ook de lengte.’’ Hofstra streeft naar een stijgingspercentage van 1:25. Ter vergelijking: bij bruggen met een stijgingspercentage van 1:10 ziet Hofstra geregeld mensen van hun fiets afstappen. ,,We hopen dat ook oudere mensen en gehandicapten deze brug gemakkelijk kunnen nemen’’, verklaart Hofstra.
De brug gaat dwars over de aan te leggen rotonde. Hier zal de brug het hoogste punt bereiken van vijf meter. Temeer omdat het verkeer, inclusief vrachtwagens, onder de brug moet doorkunnen. De brug zal op enkele dragers rusten maar zal voor het grootste gedeelte ‘zweven’. Op de rotonde komt de grootste drager, zo’n dertig meter hoog. ,,Dat wordt een kegelachtige constructie met de punt naar boven’’, licht Hofstra toe. ,,Een soort markeerpunt bij de ingang naar Drachten.’’
De totale kosten bedragen 2,8 miljoen euro. Smallingerland hoopt dat de eerste fietsers en voetgangers volgend jaar gebruik kunnen maken van de nieuwe verbinding. Overigens blijven de overige oversteekpunten over de Zuiderhogeweg gehandhaafd. Fietsers hoeven dus niet per se 370 meter om te fietsen om aan de andere kant van de weg te kunnen komen, aldus Pultrum.

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

regio
Familieberichten
Advertenties