De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
maandag 23 april

Economiedonderdag, 15 april 2004

Biologische campagne van start
Amsterdam – Met het aansnijden van een reusachtige biologische taart ging gisteren op het Damrak in Amsterdam de campagne ‘Nederland gaat biologisch’ van start. Dertig maatschappelijke organisaties hopen met de actie de verkoop van biologische producten te stimuleren. De deelnemende organisaties deelden de biologische taart uit aan toevallige passanten op het Damrak.
Reden van de campagne is dat de doelen die de betrokken organisaties in 200 gesteld hebben, niet worden gehaald. In 2004 zouden de Nederlanders 5 procent biologische producten kopen. In werkelijkheid is dit percentage slechts 1,6 procent.
Naast voor de hand liggende organisaties als Wakker Dier en de Dierenbescherming nemen ook de ANWB, FNV Bondgenoten en milieuorganisaties deel aan de campagne. In totaal ruim dertig organisaties roepen de komende weken hun achterban op meer biologische producten te kopen. ,,Wanneer drie miljoen leden ieder voor 2,50 euro extra per week biologisch kopen, verdubbelt de biologische landbouw’’, aldus Natuur en Milieu.

Rotzooi

,,Het is een op consumenten gerichte campagne”, zegt H. van der Kolk van FNV Bondgenoten. ,,Zij moeten besluiten: wij eten die niet-biologisch geproduceerde rotzooi niet meer. Dan voegen industrie en detailhandel zich er vanzelf naar.”
De initiatiefnemers willen subsidie aanvragen voor bedrijven die voor duurzame productie kiezen. ,,Ik ben niet voor subsidiëring van biologische producten, maar de overheid zou het ombouwen van de traditionele productiemethode naar biologische meer kunnen stimuleren”, aldus Van der Kolk.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van alle supermarkten in Nederland, steunt de actie. ,,Wij kunnen en willen de consument niet dwingen bepaalde producten te kopen’’, zegt M. Jansen van het CBL. ,,Hopelijk is deze campagne net het duwtje in de rug dat wij nodig hebben om een biologische doorbraak te krijgen.’’

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

economie
Familieberichten
Advertenties