De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 18 januari

Cultuurvrijdag, 6 februari 2004

Niet alledaags spel van strijkkwartet
DINGEMAN VAN WIJNEN
Het Terem Kwartet uit Sint-Petersburg is beroemd van optredens voor de paus, Moeder Theresa, president Poetin en Prins Charles. Momenteel is het op tournee langs Middelburg, Hoofddorp, Lelystad, Leiden, Ede, Purmerend, Winschoten, Baarn en - donderdagavond - Heerenveen. Het omvangrijke publiek in het Posthuis Theater leek te weten waarvoor het kwam. Geen strijkkwartet met het hogeschoolrepertoire der klassieke muziek, maar vier Russische virtuozen op volksmuziekinstrumenten als domra, bayan en balalaika.
Vooral de bas-balalaika was een indrukwekkend instrument, dat vaardig werd bespeeld, zoals in de Russische versie van Bachs Badinerie voor fluit uit de Tweede orkestsuite . Ook het overbekende Preludium met fuga van Bach kreeg een Russische behandeling, waarin de bekende thema’s telkens opdoken en dan weer onderdoken onder flarden zigeunerachtige klanken.

Filmmuziek

Beeldbepalend in het ensemble is de bayan van de leider van het kwartet, Andrej Smirnov. De bayan is een accordeon, en dat biedt naast de bewerkingen van muziek van Bach, van Rimsky-Korsakov en van Gershwin, ook goede mogelijkheden voor filmmuziek en tango’s. Die laatste twee thema’s stonden na de pauze centraal. Authentieke klanken van Nina Rota uit de films van Fellini. En tango’s van Piazzolla uit het repertoire van Carel Kraayenhof, die regelmatig met Terem optreedt.
Vooral in de tango’s was er, ondanks de grote afstand tussen Zuid-Amerika en Sint-Petersburg, sprake van authenticiteit. In de voor de pauze gespeelde stukken was dat wat minder het geval, met hoeveel overgave en hoe virtuoos ze ook werden gespeeld. Als in de Bach-bewerkingen plotseling werd overgeschakeld op Russische volksmuziek pur sang , besefte je wat er met deze instrumenten ook kan, met de domra, de bayan en de balalaika: pure weemoed, gekoppeld aan melodieën die alleen de volksmuziek voortbrengt.
De mengeling die het Terem Kwartet produceert, wist het publiek wel te onderhouden. Door de versterking is het allemaal soms wat aan de luide kant; anderzijds kunnen zo de soms subtiele details noot voor noot worden gevolgd.
Die afwisseling tussen rust en subtiliteit en uitbundigheid en virtuositeit maakten deze avond met de Teremmers tot een niet alledaagse gebeurtenis. Daar kun je best eens een klassiek strijkkwartet voor overslaan.
Concert: Terem Kwartet St. Petersburg met weken van Bach, Rimsky-Korsakov, Gershwin, Nina Rota en Astor Piazzolla.
Plaats: Posthuid Theater Heerenveen
Belangstelling: 250 personen

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties