De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 22 februari

Cultuurvrijdag, 23 januari 2004

Merci Mercier!
S. VAN EK
Franse muziek heeft een in Frankrijk geboren dirigent of op zín minst een dirigent met een Franse achternaam nodig. Het orkest mag overigens best een niet-Frans orkest zijn. Ten slotte vierden Charles Munch en Pierre Monteux hun grootste triomfen met het Boston Symphony Orchestra. En Charles Dutoit - die achternaam moet het ím wel doen want de grootvader van deze Zwitser was een Engelsman! - deed dat met het orkest van Montreal.
Dat het Noord Nederlands Orkest een volledig Frans programma samenstelde was dan ook niet zoín groot waagstuk als het lijkt: als je er maar de juiste man voor zet. Een Fransman dus.
Op de keper beschouwd was Jaques Mercier niet een dirigent die verrassende dingen deed. Alle vooroordelen die je bij een Franse dirigent hebt, werden door hem bevestigd: de bekende Franse verfijning, de zo geroemde Franse transparantie en bovenal de typisch Franse klankkleur; het was er allemaal! Kortom de liefhebber van dit repertoire kwam niets te kort.

Studie in grijs

Met een fijn marterharen penseel als baton schilderde hij met het orkest een fraai breed canvas in de Nocturnes . Debussy refereerde eens naar de oerversie van Nuages als een Whistleriaanse Ďstudie in grijsí. Maar Mercier schilderde geen grauwe hemel. Integendeel. We kregen mysterieuze of dreigende wolkenpartijen te horen, wolken met een zilveren randje zelfs.
Ook in FÍtes bleef het palet van het orkest boeiend ondanks wat schreeuwerig koper in de climax. Vloeiende vocale lijnen van het Noord Nederlands Concertkoor dobberden ten slotte mee op de golven van het buitengewoon op dreef zijnde NNO in Sirenes .
Duits georiŽnteerd waren vervolgens de vijf orkestliederen van Duparc. Maar in tekst en melodie zijn ze toch weer door en door Frans. Erg mooi en consciŽntieus vertolkt door Maarten Koningsberger.
Hij gaf ook de Nederlandse premiŤre van Pour les Funerailles d'un Soldat van de te vroeg gestorven Lili Boulanger. Voor zover het koor en solist het niet deden, hield in ieder geval het orkest met het tromgeroffel, de donkere klanken van het lage koper en het dies irae thema de begrafenisstemming erin.

Balletmuziek

Als er iemand is geweest die het werk van Ravel juist typeerde is het wel Ned Rorem geweest, die stelde dat zelfs de balletmuziek van Ravel niet geschikt is om op te dansen. Als er een dirigent is die het hier van harte mee eens is, is het wel Mercier.
Hij behandelde Daphnis et Chloe (suite nr. 2) als een bij uitstek symfonisch werk voor de concertzaal en wist wonderwel het goede en het beste, ja zelfs het opperbeste uit het orkest te halen. Wat een inzet en wat een perfectie. Bedankt koor, bedankt orkest en bovenal: bedankt Mercier!
Concert: Noord Nederlands Orkest en Noord Nederlands Concertkoor met werken van Debussy, Ravel, Duparc en Boulanger
Plaats: Harmonie, Leeuwarden
Belangstelling: 300 bezoekers

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

cultuur
Familieberichten
Advertenties