De website frieschdagblad.nl maakt gebruik van cookies.
donderdag 18 januari

Sportzaterdag, 12 juli 2003

Egbert Fokke van der Laan (Vrouwenparochie) favoriet bij EK in Roemenië
‘Besturen modelzweefvliegtuig is topsport’
Bram Buruma
Vrouwenparochie - Niet iedereen zal het besturen van modelzweefvliegtuigen onmiddellijk als topsport zien. Voor Egbert Fokke van der Laan uit Vrouwenparochie ligt dat duidelijk anders. Hij plaatste zich als reservekampioen van Nederland voor de Europese kampioenschappen volgende week in Roemenië en lijkt al vrijwel zeker van een ticket voor het WK volgend jaar in Canada.
Als hem gevraagd wordt naar de kansen bij het EK, is hij opmerkelijk zelfverzekerd: ,,Ik ga voor een plaats bij de eerste drie.’’ De twintigjarige Bilkert werd twee jaar geleden Europees kampioen bij de junioren en dat leverde hem de B-status op bij het NOC*NSF, dat modelzweefvliegtuigenbesturen sinds twee jaar als een officiële sport ziet. Deze week kreeg de Fries zelfs de A-status.
Voor Egbert Fokke van der Laan betekent dat in ieder geval meer (financiële) mogelijkheden in een sport die hem met de paplepel werd ingegeven. Want Van der Laan is al op jonge leeftijd besmet met deze sport, die binnen de familie echt als een virus wordt beschouwd. Vader Piet (58) is inmiddels al een kwart eeuw actief in deze tak, maar nu iets minder fanatiek in de wedstrijden om vooral ook zijn zoon te coachen.
Trots toont Egbert Fokke van der Laan zijn gloednieuwe vliegtuigje, een ultralicht toestel met een spanwijdte van 3,35 meter. Hij vertelt dat het kale toestel al gauw zo’n 8500 euro kost en dat dan de benodigde apparatuur voor besturing daar nog bij komt. Het toestel werd speciaal aangeschaft voor het EK volgende week, maar de bestuurder neemt nog twee toestellen mee naar Roemenië.
Bij het besturen van modelzweefvliegtuigen komt er op aan dat het toestel, dat door twee man aan een 150 meter lange lijn omhoog wordt getrokken, door de bestuurder vanaf de grond met een zendertje in tien minuten zo dicht mogelijk bij een vooraf aangegeven landingsdoel aan de grond wordt gezet. De wedstrijd begint zodra het toestel los is van de lijn. Uiteindelijk komt er een score uit de bus waarin het aantal seconden dat binnen de gestelde tien minuten werd geland, samen met de meters dat het toestel het landingsdoel miste, worden verrekend.
En daarmee heeft Egbert Fokke van der Laan meteen ook de moeilijkheid van de sport uitgelegd. ,,Je bent altijd afhankelijk van de omstandigheden. Dicht bij de landingsschijf dat lukt wel, het is vooral tactiek en natuurlijk risico’s durven te nemen om de landing zo lang mogelijk uit te stellen.’’
Zijn persoonlijk record is een landing in negen minuten en 55 seconden.

Thermiek

Om hoogte te winnen en het vliegtuigje in de lucht te houden is thermiek nodig, dat ontstaat doordat de zon de grond verwarmt en de onderste luchtlaag opstijgt. Die luchtbel is de energiebron voor het zweefvliegen. De snelheid van het toestel kan daardoor wel oplopen tot 130 kilometer per uur en een vliegtuig haalt gemakkelijk een hoogte haalt van tweehonderd meter.
Trainen doet Van der Laan als lid van LLC Aeria, drie tot viermaal per week op de vliegbasis Leeuwarden. Piet noemt de kracht van zijn zoon dat deze onder alle omstandigheden rustig blijft, in zijn ogen soms zelfs te rustig.
Hoe dan ook, na twee wedstrijden voor het NK staat Egbert Fokke van der Laan voorlopig op de tweede plaats. Met nog één wedstrijd te gaan heeft hij zich bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) inmiddels al gekwalificeerd voor het WK volgend jaar in Calgary. En om in sporttermen te blijven: de vorm is goed. ,,Ik werd drie weken geleden in Duitsland tweede en daar waren eigenlijk alle toppers, die ook naar het EK komen aanwezig.’’

Vertel een vriend | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0


Reacties:

sport
Familieberichten
Advertenties